Den 8-10 augusti kommer bland annat Cardi B, The Cure, Stormzy, Christine and The Queens, Yung Lean, Zara Larsson till Slottsskogen och årets upplaga av den prisade festivalen Way Out West.

Blood Orange, Yung Lean, Christine and the Queens m.fl. till Way Out West

I början av månaden annonserade den internationellt präglade Göteborgsfestivalen ut tungvikare som Cardi B,The Cure och Stormzy med flera. Idag får dessa sällskap av ytterligare 19 väl utvalda akter.

Blood Orange [UK], en av vår tids mest stilbildande producenter, låtskrivare och artister. Christine and The Queens [FR] – magnetisk, melodisk och lekfull popstjärna på både franska och engelska som redan står på de största scener världen över (och ändå har hon bara börjat). Världsstjärnan och innovatören Yung Lean [SE]Återförenade och efterlängtade Stereolab [UK]...

Utöver detta komma även Mabel [UK/SE], Khruangbin [US], Octavian [UK], Jireel [SE], Neneh Cherry [SE], Hunee [DE], Snail Mail [US], Pharoah Sanders Quartet [US], NAO [UK], Sassy J [CH], V**gra Boys [SE], Stella Donnelly [AUS], Fatima [SE] och Makaya McCraven [US].

Way Out West äger rum i vackra Slottsskogen och runtom centrala delar av Göteborg 8-10 augusti.

Bokade artister: Cardi B • The Cure • Stormzy • James Blake • Seinabo Sey • The Blaze • Zara Larsson • Christine and the Queens • Yung Lean • Jon Hopkins LIVE • Earl Sweatshirt • Blood Orange • Jungle • Rex Orange County • Khruangbin • Pharoah Sanders Quartet • Stereolab • Jireel • Hunee • cupcakKe • Julien Baker • Octavian • Mitski • NAO • Honey Dijon • Dām Funk • Maribou State • V**gra Boys • Idles • Connan Mockasin • Neneh Cherry • Snail Mail • Sassy J • Mahalia • Mabel • Makaya McCraven • Upsammy • Fatima • Stella Donnelly • fler artister tillkommer.

---------------------------------------------

Way Out West – som lockar besökare från hela Sverige och även från stora delar av resten av världen – har i tolv år fyllt Göteborg och Slottsskogen med musik, fest och kultur i dagarna tre. Programmet består av de största världsstjärnorna, hetaste nykomlingarna, filmpremiärer, utmanande samtal, prisad vegetarisk mat och ett gediget klubbprogram under namnet Stay Out West som tar vid på mer intima scener nattetid runtom i centrala Göteborg.

Under tre dagar skapas en kulturell smältdegel i centrala Göteborg och etablerar huvudområdet i vackra Slottsskogen. Grundidén hos arrangören Luger har alltid varit att skapa den festival som de själva skulle vilja besöka och inte riktigt finns någon annanstans i världen. Med det receptet har Way Out West årligen lockat en publik på över 100 000 besökare.

Fler än 100 artister kommer att spela under festivalens tre dagar. Tidigare år har världsartister som Frank Ocean, Kanye West, Lana Del Rey, Prince, Alicia Keys, PJ Harvey, Kendrick Lamar, Sia och Erykah Badu stått på scen i Slottsskogen. Festivalen har också gjort sig ett namn av att introducera artister för en svensk publik tidigt i sina karriärer.

Filmprogrammet på Way Out West är sedan 2011 en självklar och uppskattad del av festivalen. Varje år väljs ca 35-40 filmer ut, och visas på biografer utspritt i Göteborg liksom på festivalområdet i Slottsskogen. Under åren har Way Out West stått värd för premiärer av filmer som Searching For Sugarman, The Square, Turist, Palme, Monica Z, Boyhood, Tusen Bitar, Gräns, Snabba Cash 1-2 under festivalen. Filmutbudet är en blandning av spelfilmer, dokumentärer, tv-serier och kortfilmer, ofta med ett fokus på musik och samhällsfrågor.

Sedan 2013 är Way Out West certifierade enligt ISO 20121, en certifiering som festivalen svarar mot med en trebens-princip där social, ekologisk och ekonomisk hållbarhet måste samverka för att fungera. Förutom att från start ha valt att vara en stadsfestival där närheten mellan festivalområde och leverantörer minskar transporter, och där avsaknaden av camping minskar utsläpp, har Way out West sedan 2012 respektive 2015 varit helt kött- och till stor del mjölkfri. Under 2018 investerades det i utsläppsreducerande åtgärder – plantering av träd – utanför den egna verksamheten för att på så sätt kunna bli klimatneutrala. Detta är några tydliga exempel på vad som har gjorts för att minska festivalens miljöpåverkan.

När Way Out West år 2013 fick certifieringen ISO 20121, var det den första festivalen i Sverige att tilldelas den. Tyvärr ser det fortfarande ut så på många håll. Få andra festivaler i Europa har samma eller motsvarande miljöcertifiering.

ISO 20121 innebär hållbarhet på tre olika plan (ekologisk, social och ekonomisk) och det är också dessa delar som ligger till grund för Way Out Wests hela hållbarhetsarbete. Att vara ISO-certifierad innebar en kravlista och ett kontinuerligt samt noggrant arbete. Uppfyller man inte ISOs krav, kan man heller inte behålla certifieringen.

Luger arrangerar konserter med svenska och internationella akter i Sverige och Norden. Luger är även en agentur för svenska och artister, liksom arrangör av festivalerna Way Out West, Åre Sessions och Popaganda.