Pressmeddelande -

Pressmeddelande: Kårerna vid Luleå tekniska universitet bjuder in till dialog om framtidens boende för unga i Luleå med Mehmet Kaplan, bostads- och stadsutvecklingsminister.

Frågan om bostäder för studenter och unga är högaktuell i Sverige och inte minst i Luleå. Sedan 2005 då kommunala Lulebo ombildade ett hundratal studentbostäder till vanliga hyresrätter har både universitetet och Luleå vuxit och bristen på bostäder varit tydlig. Antalet studentbostäder i Luleå har efter det fortsatt att minska och trots att privata aktörer ägnat sig åt nybyggnationer så är vi ännu inte ikapp med de bestånd vi hade 2005. Idag konkurrerar närmare 10.000 programstudenter i Luleå om knappa 3000 studentbostäder, vi studentkårer märker hur många tvingas välja bort studier i Luleå till följd av kortsiktiga beslut tagna för ungefär tio år sedan. I en del studentstäder kan det totala utbudet av hyresrätter i staden väga upp för ett mindre utbud av studentbostäder – men i Luleå är bostadsmarknaden redan mycket pressad. Nu bjuder vi in till dialog!

Bristen på bostäder för unga är numera ett faktum som slår hårt mot både studenter och unga i hela Sverige. I Sveriges förenade studentkårers årliga bostadsrapport harantalet rödmarkerade universitetsstäder stigit till 11 av 31. Hela 290.000 unga i Sveriges beräknas sakna bostad.

- Statistik från studentkårernas verksamhet Studentbostadsservice tyder på att bostadsbristen inför studiestarten blir värre än tidigare år, senaste hösten var mycket besvärlig för nya studenter, och då fanns det ändå närmare 200 lägenheter som skulle bli lediga inför höstterminens 1500-2000 nya studenter. Idag finns det noll lediga bostäder inför höstterminen, och då har dessutom Kronans vandrarhem stängt vilket ökar belastningen ytterligare, det ser alltså mörkt ut, säger Axelina Flote, ordförande vid Teknologkåren vid Luleå tekniska universitet.

Som studentkårer är vi glada när vi ser att åtgärder för ökat byggande vidtas, vi kanske inte är överens om alla förslag men när politiker nu kommunicerar att studenter och unga i Luleå behöver bostäder och att en avsaknad av dessa hotar tillväxt är vi nöjda med att se att vårt budskap nått fram. Vi vill nu fortsätta att vara en del av processen i Luleås utveckling, studenter är viktiga och de vi företräder behöver inte bara bostäder utan också en attraktiv stad lika mycket som ett attraktivt campusområde med vårdcentral, möjlighet till handel och nöje samt goda förbindelser.

- Som ett led i den fortsatta utvecklingen bjuder Luleå Studentkår och Teknologkåren vid Luleå tekniska universitet in alla som intresserar sig för utveckling av Luleå och bostäder för unga till Bostadsdialog 2015, en dag med konstruktiva samtal med fokus på snabbt byggande utifrån ekonomisk och social hållbarhet. Luleå behöver inte bara fler bostäder, det behövs rätt typ av bostäder, på rätt ställen, med god planering och byggt med ett inte för kortsiktigt perspektiv. Vi studentkårer släpper inte frågan och ska vara med och ta del av ansvaret för utvecklingen, säger Isak Utsi, ordförande vid Luleå Studentkår.

Bostadsdialogen äger rum den 27 maj, mellan kl. 9 och kl. 15 på Vetenskapens Hus i Luleå, deltar gör bland andra Mehmet Kaplan (MP) bostads- och stadsutvecklingsminister, Boverket, Luleå kommun med flera. Dialogen sker i samarbete med Hyresgästföreningen. Dagen avslutas med ett panelsamtal med särskilt inbjudna gäster. Alla intresserade är varmt välkomna att delta.

Se program och inbjudan som dokument.

För press: se pressinbjudan.

Luleå Studentkår
Teknologkåren vid Luleå tekniska universitet

• Norrbotten

Luleå Studentkår är en intresseorganisation som arbetar för att ta vara på våra medlemmarnas intressen, studenter vid Luleå tekniska universitet.

Vårt syfte är främst att arbeta för att bevaka och medverka i utvecklingen av utbildningar under filosofisk fakultet vid LTU, samt skapa goda studieförutsättningar, god fritid och en god arbetsmarknadskontakt för våra medlemmar.

Isak utsi

Presskontakt Kårordförande 0920-49 32 70