Franskinspirerat café flyttar in på Storgatan i Luleå

Lulebo har klart med en ny etablering i f.d. Fabrikens lokal på Storgatan i Luleå. Och det blir franskinspirerat när cafékedjan Le Croissant slår upp portarna i vår, preliminärt under april månad.

- Le Croissant är ett franskt café som bjuder på presskaffe, stort utbud av espresso, god mat och romantik. Miljön är avslappnad fransk och vi erbjuder gästen att både uppleva och smaka på Frankrike, berättar David Mirzajani, Vd hos Le Croissant.

- Vi finns sedan ett antal år i Boden och är väldigt glada över vår etablering i Luleå. Senare i vår kommer vi även öppna upp i Umeå.

Utöver stort utbud av kaffe serveras mat à la minute, självklart är maten inspirerat av det franska köket. På menyn finns bland annat fräscha sallader, färsk pasta, surdegsbaguetter och ungsgratinerade smörgåsar.

- Hos oss kan man avnjuta sitt kaffe tillsammans med croissanter och vällagad mat à la minute. Och som en extra touch kan gästerna för evigt låsa fast sin kärlek med ett kärlekslås. Vi vill att Le Croissant ska ge kunden en upplevelse av vårt älskade Paris, säger David Mirzajani som tidigare legat bakom Mat & Prat i Shopping.

I början av februari börjar Le Croissant bygga sitt cafékoncept i lokalen på Storgatan 28 i centrala Luleå. Det rör sig om 242 kvadratmeter som ska fyllas med fransk inspiration. Planerna är att caféet öppnar i april 2018.

- Från Lulebos sida är vi mycket nöjda med etableringen som tillsammans med närliggande, befintliga och kommande, etableringar bildar ett mycket attraktivt kvarter, säger Mathias Uvemo, strateg hos Lulebo.

Le Croissant -The french coffee house

Grundades: 1984 (Sveriges äldsta cafékedja)

Antal enheter: 15 st. (Boden-Malmö)

Nya etableringar 2018: 3 st. - Luleå, Umeå och Kristianstad