Klart med nya hyror från 1 juli 2017 samt avtal om hyresgäststyrt lägenhetsunderhåll

Lulebo och Hyresgästföreningen är överens om att hyrorna höjs med i genomsnitt 0,85 procent från 1 juli 2017. Avtalsperioden gäller till 30 juni 2018. Överenskommelse har även gjorts om hur avtalet för hyresgäststyrt lägenhetsunderhåll (bofonder) ska tillämpas.

Lulebo och Hyresgästföreningen är överens om att det under 2011 tecknade avtalet för hyresgäststyrt lägenhetsunderhåll ska tillämpas fullt ut.

- Vi har konstaterat att nuvarande avtal har tolkats alltför generöst, vilket har varit kostsamt för Lulebo, säger Lulebos Vd Anna-Stina Nordmark Nilsson och fortsätter.

- Exempelvis gäller 13 år som tidigaste intervall för tapetsering och ommålning. Något som i stor utsträckning har förbisetts i tillämpningen av avtalet.

Parterna har enats om att hyresgästerna från måndag 3 juli 2017 har möjlighet att ansöka om hyresgäststyrt lägenhetsunderhåll. Vidare reglerar avtalet att parterna varje år ska överenskomma om vilket belopp det hyresgäststyrda lägenhetsunderhållet kan uppgå till. Överenskommelse har gjorts om belopp för perioden 1 juli 2017-30 juni 2018.

- Det känns bra att vi har kommit fram till en överenskommelse om hur gällande avtal ska tillämpas, säger Anna-Stina Nordmark Nilsson.

Under dagen kommer Lulebo att lämna information till hyresgästerna via anslag i trapphus och på hemsidan.

• hyresgäststyrt lägenhetsunderhåll
  • hyror

Med drygt 7 300 lägenheter i de flesta av Luleås stadsdelar erbjuder Lulebo en mångfald av bostäder. Studerande vid Luleå Tekniska Universitet kan söka bland 1 000 studentlägenheter och vi har ett stort utbud av attraktiva affärslokaler. Läs mer om oss på www.lulebo.se.