Lulebo medverkar i EU-projekt för utveckling av arbetet med äldre

Under två år ska Lulebo driva ett EU-projekt tillsammans med Linköpings och Norrköpings kommuner. Projektet har som mål att utveckla arbetet med äldre i Italien och i Sverige. Genom studiebesöksresor och en kurs i Finland ska deltagarna få nya kunskaper.

Projektet, Europeisk mobilitet för utvecklingen av kompetenser inom äldreomsorgen, planeras och samordnas av SERN – Sweden Emilia Romagna Network och fem aktörer med olika bakgrund deltar. Två lokala förvaltningar, Cervias kommun och Pellegrino Parmenses kommun, två kommunala vårdenheter, Ad Personam Parma och Sud Est Sociale (Langhirano) samt kommunförbundet i Oltradige Bassa Atesina. Från Sverige medverkar tre kommuner: Linköping, Norrköping och Luleå. Universitetet i Pori i Finland är värd för fortbildningskursen. Projektet pågår under två år och involverar studiebesöksresor mellan Sverige och Italien, samt utbildning i Pori, Finland.

Projektet syftar till att utbyta erfarenheter och lära sig nya saker, det är en central del i en större samarbetsprocess inom SERN, mellan italienska och svenska deltagare, kring kvalitet i äldreomsorgen. Idén till projektet föddes genom andra projekt i detta samverkansnätverk.

En koordineringsgrupp har tillsatts med representanter från respektive verksamhet. Representant från Lulebo är Sofia Eriksson, husvärd på Rödkallens Trygghetsboende, Örnäset i Luleå. Gruppen ska planera för studiebesöksresorna till Italien och ansvara för värdskapet när den italienska personalen besöker Luleå, samt för dokumentation och informationsspridning efteråt.

- Vi kommer få besökare till våra trygghetsboenden på Rödkallens Väg och Punktvägen i Gammelstad. Det rör sig om besökare från Italien som följer husvärdarna i deras arbete med hyresgästerna. Luleå kommun kommer även hjälpa oss med värdskapet och visa upp ett urval av sina verksamheter. Studiebesöken sker en gång per halvår under ett och ett halvt år, totalt vid tre besökstillfällen, berättar Sofia Eriksson, Husvärd på Rödkallens Trygghetsboende i Luleå.

Besöken är planerade till april 2016, september 2016 och mars 2017. Under projektets gång ska husvärdarna vid Lulebos trygghetsboenden besöka några verksamheter i Italien samt gå en kurs i Pori, i Finland. Den första resan till Italien sker 23-30 november då Sofia Eriksson följer olika verksamheter i Laives i norra Italien.

Projektets generella mål är att förbättra kvaliteten i den service som vänder sig till äldre genom utvecklingen av en europeisk dimension av kompetenserna bland den personal som har rollen som fortbildare inom deltagarorganisationerna.

Projektets specifika mål

• Förbättra de interkulturella kompetenserna bland personalen för att på ett effektivare vis möta de interkulturella utmaningarna som verksamheterna måste värdera i det dagliga arbetet.
  • Utveckla och stärka den europeiska dimensionen i organisationernas aktiviteter genom en förbättring av kapaciteten att överföra metoder och information från nya kontexter i andra Europaländer.
  • Utveckla utvärderingsaktiviteter för personal och för den potentiella professionella utvecklingen inom organisationen.

• trygghetsboende

Lulebo AB startade i början av 1996 genom ett övertagande av stiftelserna Lulebostäders och Bostadsbyggens fastigheter. Idag omsätter vi drygt 600 miljoner kronor och är en av landets största allmännyttiga bostadsföretag.