Lulebo sponsrar 27 föreningar med drygt 2,5 miljoner kronor

Vid senaste styrelsemötet beviljade Lulebos styrelse sponsring för närmare 600 000 kronor. Inkluderat tidigare beslut betyder det att Lulebo år 2017 sponsrar 27 föreningar som får dela på drygt 2,5 miljoner kronor. I och med det har Lulebo fördelat klart årets sponsringsmedel.

- Lulebos stöd inom idrott är till största delen riktat mot barn och ungdom. Sponsringen ska täcka olika behov som föreningarna har och fungera som ett stöd i den dagliga verksamheten. Idrott och friskvård är viktigt och föreningarnas verksamhet har stor betydelse för samhället i stort, likväl som för ett bostadsområde, säger Lulebos informationssamordnare Thommy Johansson och fortsätter.

- Samtidigt är det viktigt att boende i Luleå kommun erbjuds ett brett kulturutbud i form av olika aktiviteter och arrangemang. Därför syns Lulebo även inom musik och teater. Det handlar om stöd till föreningar som exempelvis Hertsöteatern, Lule Stassteater, Kulturnatten och Föreningen Musikens Makt.

- Vi är tacksamma för Lulebos bidrag till teater för barn och unga och till sjukhusclownernas arbete på barnavdelningen vid Sunderby sjukhus och Lapplands barnklinik, konstaterar Jonna Valikainen, producent hos Lule Stassteater.

Lulebos stöd till Hertsöteatern grundar sig i att teaterföreningen jobbar med ett treårsprojekt kopplat till ett kvarter på Hertsön. Målet är att engagera de boende i teaterverksamhet och konstnärligt skapande utifrån deras egna berättelser och upplevelser.

År 2017 sponsrar Lulebo enligt följande:

Arctic Cheer Avanlanches30 000 kr

Totalt 2017 (inklusive treårsavtal)2 541 106,25 kr

• sponsring

• Västerbotten

Lulebo AB startade i början av 1996 genom ett övertagande av stiftelserna Lulebostäders och Bostadsbyggens fastigheter. Vi omsätter drygt 570 miljoner kronor och är en av landets största allmännyttiga bostadsföretag.