2 miljoner extra till föreningslivet i höst

2 miljoner extra till föreningslivet i höst

Igår beslutade kultur- och fritidsnämnden hur kommunens extra föreningsstöd, för att lindra effekterna av pandemin, ska fördelas, samt vilka som kan ansöka. Föreningarna kan söka stöd från och med den 4 oktober.

I april beslutade kommunstyrelsen att avsätta ytterligare 2 miljoner kronor i kompensationsstöd till Lunds föreningsliv, för att lindra konsekvenser av pandemin. Konsekvenser så som minskade intäkter av inställda evenemang och arrangemang samt minskat medlemsantal. Vid kultur- och fritidsnämndens sammanträde 23 september fastställdes kriterierna för vad man kan söka stöd för, samt vilka föreningar som kan söka.

– Pandemin har inneburit många begränsningar, inte minst inom Sveriges föreningsliv. Restriktionerna har inneburit uteblivna intäkter och vikande medlemsantal, vilket har gjort att en del föreningar nu går på knäna. Föreningarna sysselsätter många och fyller en mycket viktig uppgift i samhället, både ur ett folkhälsomässigt och socialt perspektiv. Det är därför viktigt att vi värnar om dessa verksamheter, säger Christian Gehrmann (FNL), ordförande i kultur- och fritidsnämnden.

Under perioden 4 oktober - 31 oktober kan alla bidragsberättigade föreningar i Lunds kommun, som kan påvisa ekonomiska förluster i samband med pandemin under perioden 1 januari – 30 september 2021, ansöka om kompensationsstöd via kommunens hemsida. Även planerade aktiviteter som syftar till att rekrytera föreningsmedlemmar ingår i kriterierna.

– Det känns bra att vi nu kan rulla ut ytterligare ett stöd till vårt föreningsliv. De har genom pandemin kämpat för att kunna erbjuda fysisk aktivitet och ett socialt sammanhang, trots hårda restriktioner. Detta kanske inte kompenserar allt, men det är ett steg på vägen och ett tack, menar Christian Gehrmann.

Mer information om kompensationsstödet, kriterier och ansökning finns på Lunds kommuns hemsida.

För mer information:

Christian Gehrmann (FNL)
ordförande i kultur- och fritidsnämnden
christian.gehrmann@lund.se

Michael Holmkvist