Per-Inge "Pip" Persson, vinnare i kategorin öppenhet.

Årets vinnare av Lunds kommuns medarbetarpriser har utsetts

Från rekordmånga nomineringar har vinnarna av årets medarbetarpriser utsetts. Under veckan har de överraskats på sina arbetsplatser.

I år lämnades 88 nomineringar till Lunds kommuns medarbetarpris in från medborgare och medarbetare. Priserna delas ut varje år och pristagarna kan vara en person eller en grupp anställda i Lunds kommun eller de helägda bolagen. Priset tar fasta på nyckelorden i visionen: kunskap, innovation och öppenhet och förhållningssätten lyssna, lära och leda. Prissumman är 10 000 kronor per pris som ska användas till kompetensutveckling, till exempel en kurs, studieresa eller konferens.

– Kraften hos våra medarbetare är väldigt viktig. De är grunden i verksamheten och det är de som kan driva utvecklingsarbete på bästa sätt. Det gör mig stolt att se deras mod, engagemang och innovationsanda. Det visar att Lund verkligen ger dig plats att växa, säger Christoffer Nilsson, kommundirektör.

– Intresset har ökat för priserna och processerna omkring dem, det visar inte minst att vi år haft rekordmånga nomineringar. Jag är mycket imponerad av de insatser som vi har belönat och uppmärksammat, säger Fredrik Ljunghill (M), kommunalråd med HR-ansvar.

Vinnare 2022

Leda

Gemila Al-Kuraishi, enhetschef, socialförvaltningen

När kriget utbröt i Ukraina fick Gemila ansvar för driften av evakueringsboendet och löste på nolltid allt från personalbemanning och möblering till möjlighet till lek för barnen. Gemila har en fantastisk förmåga att samla medarbetare och skapa nödvändiga samarbeten och mod att prova okonventionella lösningar när de ordinarie inte räcker till.

Lära

Henriette Winding Lundberg, utvecklingspedagog, barn- och skolförvaltningen

Henriette har utifrån sitt nya uppdrag gjort en resa som gett avtryck hos både pedagoger och barn. Genom sitt stora intresse för utveckling har hon skapat forum för kompetenshöjning som ger effekter i pedagogernas medvetenhet kring sin roll i undervisningen med barnen.

Lyssna

Emma Eriksson Olsson, ANDT-koordinator, socialförvaltningen och kultur- och fritidsförvaltningen

Emma bevakar ständigt sina frågor, tar del av forskning, evidens och trender och översätter på ett pedagogiskt vis det till material som alla medarbetare i kommunen kan ta del av. Emma bidrar därmed starkt till en högre kunskapsnivå bland medarbete inom bland annat skola, fritid och omsorg.

Innovation

Medarbetare och biträdande rektor på Tuna grundsärskola, barn- och skolförvaltningen

Medarbetarna och biträdande rektorn på Tuna grundsärskola har arbetat intensivt för att förbättra kvaliteten på skol- och fritidsverksamheten. De har haft mod att utmana sig själva och involverat eleverna i arbetet. Det målinriktade arbetet har resulterat i en ännu mer givande och rolig skoldag och fritidsverksamhet som är anpassad för individen och ger eleverna möjlighet att testa nya saker, utforska och lära.

Öppenhet

Per-Inge "Pip" Persson, Studion manager, Stadshuset, kommunkontoret

"Pip" har arbetat i kommunen i mer än 40 år! Han är en riktig trotjänare och tusenkonstnär. I sin roll som Studio manager för stadshuset skapar han en fantastisk stämning med sitt välkomnande värdskap och servicekänsla och bidrar starkt till ökat samarbete inom kommunen och med externa parter.

Kunskap

SA4-arbetslaget på Polhemskolan, utbildningsförvaltningen

Med expertis inom olika områden ser SA4-arbetslaget till att elever på Polhemskolan med neuropsykiatriska funktionshinder och autism får ut det bästa möjliga av sina gymnasiestudier. De delar även med sig av sina gedigna kunskaper och erfarenheter till kollegor i skolan och inom andra verksamheter.

För mer information, vänligen kontakta:

Christoffer Nilsson, kommundirektör i Lund, e-post: christoffer.nilsson@lund.se, telefon: 072-223 11 41

Philip Sandberg (L), kommunstyrelsens ordförande i Lunds kommun, e-post: philip.sandberg@lund.se, telefon: 072-194 05 53