Arkitekturworkshop på Brunnshög - PopUpSolbjer

Arkitekturworkshop på Brunnshög - PopUpSolbjer

Pressinbjudan

19-24 maj har Arkitektskolan i Lund en workshop med återvunnet Karnevalsbyggmaterial på Solbjer, i samarbete med Lunds kommun. Workshopen involverar boende i området och även företag som är delaktiga i första etappen av Brunnshögs utbyggnad. Media hälsas välkomna till workshopområdet för att träffa studenterna och se projektens framväxt.

Plats: Den tillfälliga parkeringen på Solbjersområdet vid Vattentornet.

Tid: Onsdagen den 21 maj kl 11, finns studenter, lärare och personal från kommunen på plats för att visa runt, svara på frågor och förklara tankarna bakom projekten.

Kontakt: Christian Wilke, Brunnshögs Projektkontor, Lunds Kommun, 046-35 58 02, christian.wilke@lund.se och Tina-Henriette Kristiansen, Arkitektskolan LTH, 0760-067108,
tina-henriette.kristiansen@arkitektur.lth.se

Workshopen och studenterna tar upp frågor kring framtidens boende och stad. Hur vill människor bo om dom får välja själv? Vad är viktigt? Vilken sorts stad lockar?

Studenterna kommer att gestalta sina projekt och tankar på Solbjer som är det område som är första etappen av bostäder i utvecklingen av Brunnshög. Med hjälp av tillfälliga installationer, skulpturer och prototyper blir det under en vecka experimentverkstad i arkitektur på det än så länge obebyggda området mitt emot vattentornet på Brunnshög, där den tillfälliga markparkeringen finns idag.

Workshopen håller på hela veckan och alla som är nyfikna på Brunnshög är välkomna att komma dit och se studenterna arbeta och bygga.

Projektet avslutas med en vernissage på lördag den 24e maj kl 14.00 på Solbjer innan allt packas ihop och kastas eller återanvänds på annan plats.

Lättaste sättet att ta sig dit är att komma med buss och stiga av vid hållplats Höjdpunkten eller Solbjer