”Att åldras i ett främmande land” – uppmärksamma Internationella Alzheimerdagen den 21 september

Hur är det att åldras i ett främmande land? Vilka kulturkrockar uppstår, och hur kan vi undvika dem? Här är fyra förslag till dig som vill skriva om ”Internationella Alzheimerdagen” som uppmärksammas världen över måndagen den 21 september.

1. Stor konferens på temat hålls i Lund

Anhörigcenter och Lunds Demensförening anordnar en konferens med ett flertal intressanta talare på temat ”demensvård i ett mångkulturellt samhälle”. Du som journalist är varmt välkommen dit. Konferensen hålls den 21 september på Grand hotel i Lund, se program nedan.

På konferensen kan du bland annat träffa den mycket inspirerande författaren Anna Melle, som kommer att tala om hur mötet med den svenska kulturen ibland leder till problem för många äldre människor med en annan etnisk bakgrund. Med en bättre förståelse för varandras kulturer, vanor och traditioner skulle många vardagssvårigheter kunna undvikas.

2. Hur är det att uppleva dessa kulturkrockar i vården?

Nuska Jivhed och Simin Yahoo kan berätta om hur det är när en förälder, född i ett annat land, drabbas av en demenssjukdom. Deras berättelser är fyllda av kärlek och sorg, men också av hopp och av betydelsen att få stöd när man som bäst behöver det.

Nuska nås på telefon 046-201332 eller 0707-45 56 64, och Simin nås på telefon 070-974 74 28.

3. Hur kan de som vårdar och stöttar demenssjuka själv få stöd?

Personalen på Anhörigcenter i Lund kan berätta om sin viktiga verksamhet, där personer som vårdar eller stöttar en familjemedlem eller vän kostnadsfritt kan få råd, stöd och information. Anhörigcenter nås på telefon 046-35 82 40.

4. Hur jobbar kommunen med dessa frågor?

Demensvårdsutvecklare Marie-Louise Mårtensson i Lunds kommun kan berätta om hur man inom särskilda boenden arbetar med frågor som kan uppstå när man vårdar personer med demenssjukdom och som har en annan kulturell bakgrund.

Marie-Louise nås på telefon 046-359 97 11.

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Program för konferensen den 21 september på Grand hotel i Lund

Internationella Alzheimerdagen i Lund 2015 arrangeras av Anhörigcenter i Lunds kommun tillsammans med Lunds Demensförening. Alla som vårdar eller stöttar någon i sin närhet, har ett intresse för dessa frågor, eller jobbar med vård och omsorg är välkomna.

Moderator är Ulla Berggren, leg. sjuksköterska och ordförande i Lunds demensförening. Ulla har bland annat arbetat med Demensförbundets nationella telefonrådgivning.

13.30 Dörrarna öppnas och utställarna är på plats.

14.45 – 15.00 Anhörigcenter hälsar välkommen och moderator inleder dagen.

15.00 –16.30: "Från kulturstrul till kulturkul! Om att åldras i ett främmande land"

Anna Melle, författare, gymnasielärare i historia, samhällsvetenskap och religion. Mötet med den svenska kulturen leder ibland till problem för många äldre människor med en annan etnisk bakgrund. Med en bättre förståelse för varandras kulturer, vanor och traditioner skulle många vardagssvårigheter kunna undvikas.

16.45 – 17.30 Lättare förtäring och möjlighet att träffa utställare.

17.30 – 18.15: "Om demensvård i ett mångkulturellt samhälle"

Rozita Torkpoor, leg. sjuksköterska, arbetar på Migrationsskolan/Kunskapscentrum för demenssjukdomar, VO Minnessjukdomar vid Skånes Universitetssjukhus.

Rozita kommer utifrån Migrationsskolans arbete berätta om åtgärder man kan vidta för att skapa en jämlikare demensvård oavsett ursprung.

18.30 – 19.30: "Demens: orsak, utredning och behandling."

Niklas Mattsson, läkare och forskare Minnesmottagningen, Universitetssjukhuset, Malmö.

19.45 – 20.00 Anhörigcenter berättar om sin verksamhet.