Besök nya smarta Tvillingskolan i Lund

Besök nya smarta Tvillingskolan i Lund

Välkommen till en pressvisning av skolan och ta del av de tekniska och unika lösningarna. Huset är bland annat försett med värmepump för återvinning och fjärrvärme. Isoleringen av väggar och fönster är dimensionerad för att minimera lokalernas kostnad för uppvärmning. Då minskar också behovet av komfortkyla i lokalerna.

Delar av lokalerna är specialanpassade för att fungera så bra som möjligt för personer med hörselnedsättning. Ljudmiljö och visuell miljö är viktiga beståndsdelar. Förutom avancerad hörselteknik och hörselslingor innebär det optimala ljusförhållanden, anpassad möblering, inredning och färgsättning samt tillgänglig planlösning.

Tvillingskolan omfattar ca 4 600 m2 nybyggnad och ca 5 800 m2 ombyggnad. Den nybyggda delen ”byggnad X” är ett Aktivhus. Det innebär att byggnadens konstruktion och tekniska system aktivt arbetar med att fånga upp värme bland annat ifrån elever och personal, datorer, solinstrålning, belysning, kökets kylar och frysar och solfångare.

När alla har kommit på plats i Tvillingskolan till våren, är det totalt 780 elever på Tunaskolan och
80 elever på Östervångskolan.

Den 30 oktober kl 8.30 samlas vi i ateljén i X-huset plan 1, där arkitekt Lotta Stundström, Wigot och Bengt-Göran Karlsson, Karlsson Climate AB, och kommunens projektledare Ardiana Demjaha, beskriver de olika tekniska lösningarna.

Adressen är Warholms väg 10, 224 65 Lund.

Även Johan Lilia, rektor på Tunaskolan F-5 och Ann Holmström, rektor på Östervångsskolan finns på plats och kan berätta mer om förhoppningarna med samordningen genom Tvillingskoleprojektet.

Vi går sedan en runda i lokalerna. Meddela gärna katarina.otz@lund.se om att du vill komma.

Kontaktpersoner:
Daniel Simonsson
, projektledare för skolornas sammanflyttning.
Telefon +46 46-35 94 975 (även mobil). daniel.simonsson@spsm.se
Ardiana Demjaha, projektledare för bygget.Sigma Civil AB
Mobil: +46 730 53 05 70 ardiana.demjaha@sigma.se

Lunds kommun bjuder in tillsammans med Specialpedagogiska skolmyndigheten:

Specialpedagogiska skolmyndigheten arbetar för att barn, unga och vuxna oavsett funktionsförmåga ska få förutsättningar för att nå målen för sin utbildning. Det gör vi genom specialpedagogiskt stöd, undervisning i specialskolor, tillgängliga läromedel och statsbidrag. Den kompetens vi erbjuder kompletterar kommunernas och skolornas egna resurser. Läs mer på vår webbplats www.spsm.se

I mötet mellan idéer och handlingskraft skapas framtidens Lund. Här kan du vara dig själv och utvecklas tillsammans med andra.

Lund – idéernas stad är med 115 000 invånare Sveriges tolfte största stad.