Betala parkeringen med mobiltelefon

Från och med måndag 8 september kan bilisterna i Lund betala för parkering på gatumark med hjälp av mobiltelefon.  Biljettautomaterna finns kvar och mobiltelefonen blir ett komplement till betalning med mynt eller kort. Betalning görs via Lundaföretaget Parksters app eller sms-funktion. Även boendeparkering kan betalas via Parkster.

Betalning med Parksters app medför ingen extra kostnad medan betalning via sms kostar 3 kr/parkering i samtalsavgift. Fredrik Gustavsson, parkeringschef, ser flera fördelar med den nya lösningen:

Det blir enklare att parkera i Lund och betalning med mobilen kompletterar mynt och kort på ett bra sätt. Vår kostnad för att anlita Parkster motsvarar avgiften för betalning med kort, så för oss innebär det ingen skillnad.

Med Parkster i telefonen behöver bilister inte leta efter närmaste biljettautomat och man betalar inte för mer tid än man verkligen behöver. Om bilen saknar synlig biljett kontrollerar trafikövervakaren registreringsnumret i sin handdator eller mobiltelefon och kan se om avgiften betalts via Parkster.

Många lundabor har redan Parkster i telefonen för betalning på LKPABs parkeringsanläggningar, LKFs besöksparkeringar och för parkering inom Medicon Village. Att lösningen för parkering på gatumark har dröjt, trots efterfrågan, beror bland annat på att indelningen i zoner med olika taxa gör hanteringen något mer komplex. Information om hur man betalar med Parkster kommer att sättas upp vid biljettautomaterna.

För mer information

Lunds kommun: Fredrik Gustavsson, parkeringschef, tekniska förvaltningen, tel 046-35 52 29

Parkster: Henrik Hallgren, VD, tel 076-286 11 88