BoPoolen i Lund ökade sin uthyrning med 600 rum

Under perioden maj-september 2009 ökade BoPoolen sin rumsuthyrning med ungefär 600 rum, jämfört med motsvarande period förra året. Totalt har 1500 bostäder förmedlats genom BoPoolen fram till och med den 22 september i år. Förmedlingen har gällt allt ifrån uthyrning av soffa till större objekt såsom hus och stora lägenheter.

Lunds universitets rektor Per Eriksson och kommunstyrelsens ordförande Mats Helmfrid i Lund vill varmt tacka alla som har ställt upp och hyrt ut rum och lägenheter via BoPoolen.

- Vi är glada över att så många privatpersoner månar om våra studenter och hyr ut rum och lägenheter. Vår utmaning är nu att verka för att de planerade byggena av studentbostäder genomförs, säger Mats Helmfrid (m), kommunstyrelsens ordförande i Lund.

- BoPoolen fyller en viktig funktion. BoPoolen gör det möjligt för fler studenter att få bostad och möjlighet att komma till Lunds universitet. Universitet har begärt tillstånd av regeringen att förvalta och hyra ut studentbostäder för att kunna ta en mer aktiv roll och komplettera bostadsmarknaden för studenterna, säger Per Eriksson, rektor vid Lunds universitet.

BoPoolen drivs av Lunds Universitets Studentkårer och bekostas av Lunds kommun och Lunds universitet. Syftet med BoPoolen är att förmedla kontakt mellan studenter och privatpersoner samt ge information om vad som gäller vid andrahandsuthyrning. Verksamheten bedrivs via en hemsida, www.bopoolen.nu, samt rådgivning per telefon. Besöksstatistiken på hemsidan www.bopoolen.nu är likvärdig med tidigare år. Under maj-september 2009 var det 43000 besök på hemsidan, varav 13500 var unika besökare.

För ytterligare kommentarer eller information, kontakta:

Mats Helmfrid, kommunstyrelsens ordförande, tfn: 0707-34 77 67

Per Eriksson, rektor Lunds Universitet, tfn: 0708 - 24 71 06