Bred uppslutning i Lund kring Earth Hour

Lunds kommun, Domkyrkan och AF Bostäder… Det är många som deltar när Lund sluter upp kring den världsomspännande klimatmanifestationen Earth Hour lördagen den 27 mars 2010. Mellan klockan 20.30 och 21.30 släcker de som deltar i manifestationen ljuset tillsammans med miljontals människor runt om i världen. Genom att släcka ljuset en timme kan var och en vara med och visa sitt stöd för klimatfrågan.

Lunds kommun deltar i Earth Hour 2010 och kommer bland annat att släcka ned Rådhuset. Flera företag, skolor och organisationer i Lund deltar. Lunds domkyrka kommer att släcka och Statens fastighetsverk släcker ned Universitetshuset i Lundagård. AF Bostäder deltar och anordnar en fototävling med tema Earth Hour för sina hyresgäster. LKF släcker ned sina kontor och har uppmanat sina hyresgäster att delta i manifestationen.

Under Earth Hour arrangeras en spökvandring i Lund med start på Stortorget klockan 20.20 och Friskis & Svettis uppmärksammar Earth Hour med ett yogapass i stearinljussken på Friskishuset i Lund. Information om de olika evenemangen i Lund kommer inom de närmaste dagarna att läggas in på Lunds kommuns hemsida: www.lund.se/earthhour

För mer information om Earth Hour i Lunds kommun, kontakta:

Ylva Lundgren, Avdelningen för miljöstrategi, folkhälsa och säkerhet, Lunds kommun, tfn: 046- 35 53 36

FAKTA om Earth Hour

Earth Hour är en global klimatmanifestation som startade i Sydney 2007. Sen dess har manifestationen vuxit och 2009 släckte mer än en halv miljard människor världen över. I år tror Världsnaturfonden WWF på nytt deltagarrekord. Hittills är 103 länder anmälda, jämfört med 88 stycken 2009. Lund är en av i nuläget (18 mars) 172 svenska kommuner som deltar. Syftet med manifestationen är att visa sitt stöd för klimatet och att uppmana världens makthavare att agera i klimatfrågan. Läs mer om Earth Hour på Världsnaturfonden WWFs hemsida: www.wwf.se