De får Lunds kommuns miljöpris och miljöbragd 2011

Floraväktarna Alf Porenius och Göran Mattiasson får Lunds kommuns miljöpris 2011. Årets miljöbragdsmottagare är två miljöengagerade medarbetare inom olika delar av Lunds kommun: Helena Lindgren, kock på Ladugårdsmarkens förskola och skola och Sonja Lastre, områdeschef på LKF.

Kommunstyrelsens miljö- och hälsoutskott beslutade på sitt sammanträde tisdagen den 10 maj att årets miljöpris tilldelas Alf Porenius och Göran Mattiasson.

Alf Porenius har under många år gjort stora insatser för floran i Lunds kommun och bland annat varit samordnare för floraväktarna i Lund. Inom projektet Skånes Flora var Alf Porenius också en mycket flitig inventerare och kartlade många växters förekomst i kommunen

Göran Mattiasson är välkänd inom naturvården i Skåne och har bland annat under många år varit engagerad för floran i Lunds kommun. Han har spridit intresset för floraväkteri bland många människor och också själv gjort stora praktiska insatser i floraövervakningen. Göran Mattisson är vice ordförande i Svenska Botaniska föreningen.

- Vi vill gärna uppmärksamma ideellt arbete som är viktigt för den biologiska mångfalden i Lunds kommun, säger Lars Bergwall (C), ordförande i kommunstyrelsens miljö- och hälsoutskott. Både Alf och Göran har under många år visat stort engagemang för Lunds kommuns rara växter och spridit kunskap om dem till många människor.

Årets miljöbragd

Årets miljöbragd tilldelas Helena Lindgren, kock på Ladugårdsmarkens förskola och skola och Sonja Lastre, områdeschef LKF.

Helena Lindgren, kock på Ladugårdsmarkens förskola och skola arbetar aktivt med att öka andelen ekologiska livsmedel och har nu uppnått resultatet 91 procent ekologiska varor, och det utan att öka kostnaderna.

Sonja Lastre har med entusiasm lagt ner ett stort engagemang i en rad miljöfrågor, bland annat upprustningen av utemiljöerna i området Rådhusrätten på Norra Fäladen.

- Vi vill uppmuntra två medarbetare i Lunds kommun som vi tycker har visat stort engagemang för miljöfrågor som också de har kopplingar till den biologiska mångfalden, var och en på sitt sätt, säger Lars Bergwall (C), ordförande i kommunstyrelsen miljö- och hälsoutskott.

Miljöpriset omfattar 25 000 kronor samt en litografi till varje pristagare. Miljöpriset delas ut i samband med ett kommunfullmäktigesammanträde. Miljöbragden delas ut vid en ceremoni där varje mottagare får diplom och 5 000 kronor.

För ytterligare information, kontakta:

Lars Bergwall (C), kommunstyrelsen miljö- och hälsoutskotts ordförande, tfn: 070 – 697 70 75

Kristina Fontell, miljöstrateg, avdelningen miljöstrategi, folkhälsa och säkerhet, tfn: 046 – 35 64 01.