Från vänster: Anders Almgren (S) ordförande kommunstyrelsen, Martina Kvist Reimer, EVP Red Glead Discovery, Johan Evernäs, VD Red Glead Discovery samt Therese Fällman, chef hållbar tillväxt Lunds kommun

De tilldelas Lunds kommuns näringslivspris 2022

2022 års upplaga av Lunds kommuns näringslivspris delades ut i dag. Utmärkelsen går till life science-bolaget Red Glead Discovery. Dessutom delades fyra andra priser ut till lundaföretagare som utmärkt sig under det senaste året.

– Jag vill gratulera Red Glead Discovery. Här har vi ett företag som förkroppsligar vår vision om att det är i Lund vi skapar framtiden med kunskap, innovation och öppenhet. Inte minst vad gäller arbetet med hållbar utveckling och målet om klimatneutralitet, säger Anders Almgren (S), kommunstyrelsens ordförande.

Syftet med priset är att lyfta näringslivets arbete med att möta framtidens globala utmaningar. Utmärkelsen går till en fysisk eller juridisk person som med framgång utvecklat företag eller innovation i Lund som gjort skillnad inom minst ett av de globala målområdena för Agenda 2030. Företagaren eller företaget ska dessutom vara en god ambassadör för Lunds kommun.

– Att få näringslivspriset som god ambassadör för kommunen är oerhört glädjande och ett stort erkännande för vår satsning på innovativ och hållbar läkemedelsforskning som ska gynna patienter, samhället och planeten. Vi stöder helhjärtat kommunens mål för klimatneutralitet och ser med entusiasm fram emot fortsatta samarbetsprojekt, samtidigt som vi välkomnar nya partnerskap med andra intressenter för att gemensamt arbeta för omställningen till en hållbar framtid, säger Johan Evenäs, VD för Red Glead Discovery.

I juryn för Lunds kommuns näringslivspris sitter representanter från Lunds näringsliv, universitetet och kommunen. Juryns motivering lyder:

"Mottagaren av Lunds kommuns näringslivspris 2022 är ett stolt lundabolag inom life science med hemvist på Medicon Village. Grundarna har alla en bakgrund inom Astra Zeneca och levererar idag företaget prekliniska forskningstjänster inom läkemedelsbranschen till kunder över hela världen. Bolaget har efter en kraftig tillväxt nu siktet inställt på att fortsätta växa hållbart och på ett effektivt sätt anpassa sin verksamhet inför framtiden. Årets pristagare har från start visat på stort mod och är en mycket god ambassadör för Lund."

Årets lundaköpman 2023 delas ut till Restaurang VED.

Priset delas ut av Handelsföreningen i Lund. Se kontaktuppgifter nedan.

Motivering:
    "Verksamheten slog upp portarna sommaren 2014 och arbetar med hantverksmässiga pizzor från sin stora vedeldade ugn i kombination med mellanrätter från södra Europa. Restaurangen är en naturlig samlingsplats för många Lundabor och besökare, med sin stora uppvärmda uteservering som är öppen hela året i historisk miljö i hjärtat av Lund. Restaurangen bidrar till folkliv och fint gemyt som ger centrala Lund och Mårtenstorget en härlig kontinental känsla av sommar under en stor del av året, och bidrar stort till Lunds restaurangliv genom att ständigt utveckla och förfina sitt koncept."

Lunds Nyföretagarcentrum: Årets nyföretagare 2022 delas ut till Art by Milhamre.

Priset delas ut av Lunds Nyföretagarcentrum. Se kontaktuppgifter nedan.

Motivering:
    "I mogen ålder vågar en man förverkliga sin dröm och satsar på en helt ny karriär. Ett livskraftigt och uthålligt företag med en tydlig lokal förankring har skapats. Kreativiteten, glädjen och värmen i hans skapelser får oss att le både inom och utanför Lund. En inspirerande förebild som förstår att utveckla sin idé till att omfatta flera olika affärer."

Företagarna: Årets företagare 2023 delas ut till Hotell och Restaurang AB Grand i Lund.

Priset delas ut av Företagarna Lund. Se kontaktuppgifter nedan.

Motivering:
    "För 120 år sedan byggdes en fastighet i Lund som många lundabor har en anknytning till. I denna klenod drivs en verksamhet med förankring i historien, känsla för nutiden och blicken mot framtiden. Familjen som i två generationer drivit denna verksamhet har haft modet att satsa och utveckla både byggnaden och innehållet som man fyller det vackra huset med. Här har genom åren mängder av resande passerat, författare, konstnärer och musiker träffats, studenter festat och akademiker diskuterat. Mötesplatserna är många och i de stora salarna äger fester och föreläsningar rum. Här träffas människor i både frack, klänning och sneakers vid olika aktiviteter med både andlig och lekamlig spis. Vi talar om en levande plats i centrala Lund med ägare på ständig skattjakt efter nya utvecklingsmöjligheter."

Företagarna: Årets unga företagare 2023 delas ut till Hugo Sellerberg Productions AB.

Priset delas ut av Företagarna. Se kontaktuppgifter nedan.

Motivering:
    "Vår pristagares företagshistoria bygger på kärleken till ett instrument, den moderna teknikens möjligheter och lusten att lära andra att spela. Innovativt utvecklade pianolektioner i nytt filmformat, publicerade på Youtube, har förverkligat tanken att alla ska kunna lära sig spela piano utan att det kostar något. Följarna, idag en bra bit över 600 000 från alla världens hörn, är de tidsenliga eleverna. Youtubekanalen fungerar som läraren, inspiratören eller helt enkelt spelkompisen som entusiasmerar. Affärsmodellen med sin grundidé om gratis lektioner har utvecklats och blivit ett lönsamt företag med många möjligheter att växa och utvecklas. Vi talar om en företagare i Lund som vågade satsa på sin idé och omvandla sitt intresse till sitt arbete."

För mer information, vänligen kontakta:

Frågor om Lunds näringslivspris

Anders Almgren (S), kommunstyrelsens ordförande, e-post: anders.almgren@lund.se, telefon: 0708 - 47 88 17

Johan Evenäs, VD Red Glead Discovery, e-post: johan.evenas@redglead.com, telefon: 046–4601291

Frågor om övriga priser

Sven Petter Hofvelius, e-post: info@handelsforeningen.se, telefon: 0707-90 90 20, Handelsföreningen i Lund

Christer Wallin, e-post: christer@wallindevelopment.se, telefon: 0708-35 06 95, Lunds Nyföretagarcentrum

Marianne Sandén Ljungberg, e-post: marianne@tegelvikenkonsult.se, telefon: 0705-14 55 99, Företagarna Lund