Elever från Kulturskolan Lund komponerar för Sveriges Radios Symfoniorkester

Föreningen Svenska Tonsättare fyller 100 år och satsar på talangutveckling. Därför är fem Lundaungdomar i åldrarna 12-20 år inbjudna att komponera varsitt verk för symfoniorkester. Ungdomarna lägger just i dagarna sista handen vid verken, som sedan skickas till Stockholm och Radiosymfonikerna för repetition. Alla ungdomarna är elever vid Kulturskolan Lund.

Lördagen 5 maj blir det konsert inför en förhoppningsvis entusiastisk publik. Konserten ingår både i Berwaldhallens Öppet hus och tonsättarföreningens 100-årsjubileum och kan också sägas vara en del av Kulturskolans satsning på nyskriven musik: ”Kulturskolan Contemporary”

Eleverna har fått hjälp i arbetet dels av tonsättarna Humam Awad och Håkan Carlsson, båda till vardags verksamma vid Kulturskolan Lund, dels av stockholmstonsättaren Catharina Backman, som träffat eleverna några gånger och kommit med goda råd.

Det drar ihop sig till en mycket spännande vår för de fem.

Kontakt:
Håkan Carlsson, Kulturskolechef