En schyst kväll med Emil Jensen och Emma Rung

Onsdagen den 12 oktober arrangeras en kväll för rättvis handel i Stadshallen i Lund. Panelsamtal, diskussion, provsmakning, rekomarknad och konsert står på programmet.

En schyst kväll ställer rättvis handel i centrum. Det handlar om att på olika sätt informera, diskutera och uppmärksamma Fairtrade. Musikern och poeten Emil Jensen, Fairtrades tillförordnade generalsekreterare Emma Rung, Therese Skoglund från World Fair Trade Organization och Baristas VD Björn Almér deltar iaktiviteter på En schyst kväll i Lund.

En schyst kväll samarrangeras av Lunds kommun och ABF MittSkåne och är en del av den nationella kampanjen Fairtrade Fokus som inleds den 10 oktober och pågår fram till 23 oktober.

Press och media inbjuds härmed till En schyst kväll.

Tid: Onsdagen den 12 oktober 2011, klockan 19.00. Rekomarknaden startar klockan 16.30 i Stadshallens entréplan.

Plats: Stadshallen, Lund

Välkomna!

För mer information om En schyst kväll, kontakta:

Linda Scott Jacobsson, Fairtrade City-samordnare, Lunds kommun, tfn: 046 - 35 64 47

Emma Gullstrand, ansvarig för musikverksamheten, Fairtrade och hållbar utveckling, ABF MittSkåne, tfn: 0703 - 61 66 33

FAKTA Fairtrade Fokus 2011

Årligen arrangeras kampanjen Fairtrade Fokus i Sverige. I år äger kampanjen rum i vecka 41-42, den 10-23 oktober. Då samlas dagligvarukedjor, butiker, leverantörer, ambassadörer, medlemsorganisationer, Fairtrade City-styrgrupper, politiker och konsumenter i en gemensam kampanj för Fairtrade.

Under kampanjen i Lund arrangeras olika aktiviteter som upplyser och informerar om hållbar konsumtion, produktionsvillkor i världen och om Lund som Fairtrade City.

Programmet för En schyst kväll

19.00 Föredrag med Emma Rung, tf. generalsekreterare, Fairtrade Sverige

19.30 Panelsamtal och publikfrågor med Emma Rung, Björn Almér, VD för Barista, Therese Skoglund, styrelseledamot i World Fair Trade Organization och Lars Bergwall (C), ledamot i kommunstyrelsen och ordförande i styrgruppen för Fairtrade City Lund

20.00 Provsmakning och mingel