Fokus: Lund är den tryggaste och miljöbästa kommunen att leva i

Fokus: Lund är den tryggaste och miljöbästa kommunen att leva i

Lund är Sveriges tryggaste och miljöbästa kommun att leva och bo i. Det visar nyhetsmagasinet Fokus årliga rankning av levnadsvillkoren i Sveriges 290 kommuner.

Tidningen Fokus har de senaste 15 åren rankat de svenska kommunerna inom en rad olika områden. På två punkter utmärker sig Lunds kommun som bäst i landet: i miljö- och trygghetsfrågor.

– Vårt ihärdiga och målmedvetna arbete med att öka lundabornas trygghet och att växla upp ambitionerna i vårt miljö- och klimatarbete gör att Lund nu toppar Sveriges bästa boendekommun i två kategorier. Kul att hårt arbete belönas och nu fortsätter vi resan med att lyfta Lund, säger Philip Sandberg (L), kommunstyrelsens ordförande i Lunds kommun.

Området trygghet mäter förekomsten av brott generellt i kommunen, samt brott mot kvinnor, stöld, sexualbrott, våldsbrott, skador orsakade av brott, fordonstölder, narkotikabrott, elsäkerhet och larmtider för ambulans och räddningstjänst.

När det gäller miljöfrågor undersöker Fokus faktorer som förekomst av luftföroreningar, insamlat avfall, andel förnybart i elproduktion, användandet av bil och placering i Aktuell Hållbarhets rankning Sveriges miljöbästa kommun – där Lund har placerat sig topp fem de senaste fyra åren.

– Lund är verkligen en trygg och miljömässigt stark kommun, precis som Fokus rankning visar. Det syns inte minst i de överenskommelser och samarbeten vi har mellan olika aktörer i kommunen – alltifrån inrättandet av trygghetskommissionen till vårt program för ekologisk hållbarhet, säger Christoffer Nilsson, kommundirektör i Lunds kommun och fortsätter:

– Dessutom är miljöengagemanget aktivt både hos våra medarbetare, näringsliv och invånare. Hållbarhetsarbetet, liksom arbetet med trygghetsfrågor, är områden vi kommer att fortsätta prioritera högt.

Rankningen ”Bäst att Leva 2021” presenteras i sin helhet här:

För mer information, vänligen kontakta:

Philip Sandberg (L), kommunstyrelsens ordförande i Lunds kommun, e-post philip.sandberg@lund.se, telefon 0721-940 553

Christoffer Nilsson, kommundirektör i Lunds kommun, e-post: christoffer.nilsson@lund.se, telefon: 0722-23 11 41