Från mikrokosmos till makroekonomi – boka in Lund Grand Prix den 14 april

Från mikrokosmos till makroekonomi – boka in Lund Grand Prix den 14 april

Lund Grand Prix närmar sig. I dag släpps biljetterna till årets upplaga av näringslivsdagen som hålls i AF-borgen den 14 april.

Klotets främsta forskare samlas i Lund för att studera materiens minsta byggstenar. Forskningen leder till innovationer som driver på samhällsutvecklingen. Så småningom får vi säkert se smartare material och effektivare mediciner. Men den stora vinsten är att människor från världens alla hörn samlas här. Det finns flera exempel på globala företag som sett sitt ljus i miljöer som inte kommer i närheten av det vi nu har i Lund. Det är vi tillsammans som avgör hur bra det blir. Följ med på en resa från mikrokosmos in i makroekonomin och boka din biljett via hemsidan lundgrandprix.se.

Kontakt: Tove Möller Andersson, näringslivsutvecklare Lunds kommun, telefon 046-35 70 61, tove.mollerandersson@lund.se

Mer om Lund Grand Prix

Hur? Boka din biljett på lundgrandprix.se

Vad? En dag fylld med inspiration, kunskap, eftertanke och affärsmöjligheter.

När? Torsdagen den 14 april klockan 8-12.

Var? AF-borgen, Sandgatan 2, Lund.

På programmet:

Mikrokosmos. Den ljusaste dagen på året, den 21 juni, invigs världens modernaste synkrotonljusanläggning MAX IV. Några år därefter är det dags att sätta igång jordens mest kraftfulla neutronkälla, ESS. Vad betyder det för Lund, Skåne och Sverige? Var finns möjligheterna för dig som företagare? Och hur hittar vi de bästa idéerna som kan bli nya bolag på en internationell marknad?

Medverkande:

• Pia Kinhult, strategisk rådgivare ESS
  • Magnus Larsson, Industrial Liaison Officer, MAX IV
  • Anette Henriksson, kommundirektör Lunds kommun
  • Anders Almgren, kommunstyrelsens ordförande Lunds kommun
  • Gianloca Dettori, Barcamper
  • Fanny Ek, designer och ambassadör för Barcamper

Makroekonomi. Utvecklingen går i exponentiell hastighet. Stora omställningar är att vänta när traditionella branscher utmanas med nya teknologier. Fastighetsbolag kan plötsligt få konkurrens av skrivartillverkare när 3D-printing i stor skala tar fart. Försäljningssiffror utmanas när delandets ekonomi vinner mark. Kapplöpningen i rymden blir snarare ett race mellan privata företag i stället för mellan nationer. Samtidigt står vi inför stora sociala utmaningar som måste hanteras med gemensamma krafter.

Medverkande:

• Karin Nilsdotter, Chief Executive Officer, Spaceport Sweden
  • Hannes Sjöblad, Chief Disruption Officer, Sverigeambassadör för Singularity University
  • Jason Diakité, artist och social entreprenör
  • Lovisa Fhager Havdelin, verksamhetschef Teskedsorden

Dagens värdar är multientreprenören Jonas Birgersson och Michaela Tellenmark, näringslivsutvecklare i Lunds kommun.

I mötet mellan idéer och handlingskraft skapas framtidens Lund. Här kan du vara dig själv och utvecklas tillsammans med andra.

Lund – idéernas stad är med 115 000 invånare Sveriges tolfte största stad.