Frivilligkraft - en möjlighet att ge och få hjälp

Frivilligkraft - en möjlighet att ge och få hjälp

Nu lanseras Frivilligkraft - en webbapp som möjliggör för Lundaborna att ge och ta emot hjälp. Målet är att Frivilligkraft ska fungera som "en väg in" för alla volontäruppdrag från Lunds kommun och idéburen sektor.

– Det finns ett stort engagemang hos lundaborna för att hjälpa sina medmänniskor. Vi vill göra det enklare för volontärer att skaffa kontakt med passande organisationer eller hjälpsökande, säger Inga-Kerstin Eriksson (C), kommunalråd med ansvar för omsorgsfrågor.

Frivilligkraft samlar volontäruppdrag för att göra det enklare att hjälpa till. I appen kommer volontäruppdrag från både privatpersoner, kommunala och idéburna verksamheter samlas och Lundabon får en överblick över vilka uppdrag som finns att engagera sig i. För privatpersoner görs en bedömning i varje enskilt fall om personen kan söka en volontär eller slussas vidare till andra relevanta verksamheter.

– De som är i behov av hjälp för att klara av sin vardag får hjälp via kommunen i form av till exempel hemtjänst. Frivilligkraft är skapat för andra ärenden, till exempel att låna böcker på biblioteket, säger Mija Toftner, enhetschef för seniorverksamheten i Lunds kommun.

Den som ansluter sig som volontär loggar in med BankID. Kravet för att en förening eller organisation ska få ansluta sig till Frivilligkraft och publicera uppdrag är föreningen/organisationen är ansluten till Överenskommelsen mellan Lunds kommun och idéburen sektor.

Det är Lunds kommuns vård- och omsorgsförvaltning som tagit fram Frivilligkraft och projektet utvecklas i samarbete med kultur- och fritidsförvaltningen.

Hur ansluter man sig?

Som förening eller organisation behöver du få en inbjudan för att kunna registrera dig. Inbjudan får du genom att mejla frivilligkraft@lund.se.

När det gäller en-till-en uppdrag är det Frivilligkraft som administrerar uppläggning av uppdrag, hör av dig till frivilligkraft@lund.seom du vill ha hjälp från en volontär.

För mer information, vänligen kontakta:

Mija Toftner, enhetschef seniorverksamheten, e-post: mija.toftner@lund.se, telefon: 046-359 98 45

Inga-Kerstin Eriksson (C), kommunalråd med ansvar för omsorgsfrågor, e-post: inga-kerstin.eriksson@lund.se, telefon: 0730-627823