Genus, makt och klimat

Klimatförändringar drabbar kvinnor och män på olika sätt, till exempel vid extrema vädersituationer. Dessutom påverkar vi klimatet olika mycket. Männen dominerar i energibolagens styrelser. I trafiken är det fler män än kvinnor i bilarna och fler kvinnor än män på bussen. Anna Kaijser, doktorand på LUCID, föreläser på temat genus, makt och klimat i Stadshallen i Lund den 9 mars 2011.

Anna Kaijser är först ut i en serie föreläsningar om klimat och hållbar utveckling. Föredragen hålls i Stadshallen i Lund klockan 19:00 med mingel från 18:30. Fritt inträde. Kommande föreläsningar har följande innehåll:

* 15 mars föreläser professor Henrik Smith på temat ”Hur länge jobbar bina gratis?”

* 23 mars pratar generaldirektören för Energimyndigheten, Tomas Kåberger, om omställningen av det svenska energisystemet.

* 30 mars ”Nytt klimat – nytt samhälle” med Pär Holmgren, tidigare chef för SVT /väder, och klimatbantaren Staffan Lindberg

Arrangörer är Lunds kommun och Lunds universitet inom samarbetet Utmaning hållbart Lund, Lunds Naturskyddsförening samt Studiefrämjandet.

För mer information, kontakta:

Linda Birkedal, miljöstrateg, 046-35 64 02