Rickard Söderberg inviger julen i Lunds kommun. Julutsmyckning i centrum och de östra tätorterna skapar det där lilla extra i år. Foto: Karl Nordlund, SVT.

Grantändning inviger juleljuset över hela kommunen

Utsmyckning pågår! Just nu håller Lunds kommun på att kläs om till vinterskrud för att välkomna julen. I år blir det lite extra av allt – även i de östra tätorterna.

Juleljusen kommer i år att tindra, inte bara i centrala Lund. Den här vintern kommer även Genarp, Veberöd, Dalby, Södra Sandby och Stångby att utsmyckas.

– Förra året tog vi initiativ till att pynta och dekorera extra inför julen för att skapa en trivsam känsla och mysig miljö. Det blev riktigt fint i centrala Lund, men i byarna var det desto mindre pynt och på sina håll väldigt mager utsmyckning i granarna. I år har vi därför en rejäl ambitionshöjning av julpynt och dekorationer i våra byar samtidigt som vi behåller den höga nivån i Lunds centrum, säger Philip Sandberg (L), kommunstyrelsens ordförande i Lunds kommun

Julen välkomnas till kommunen med tal och sång på Stortorget i Lund. Här kommer bland annat Rickard Söderberg att uppträda, liksom Lunds kammarkör och Alte Kamereren. Lagom till advent och grantändningen öppnar även fjolårets stora succé, isbanan på Stortorget, som håller öppet hela vintern igenom. Grantändningen, som sker den 26 november i år, arrangeras av Visit Lund och tekniska förvaltningen i Lunds kommun.

– En fantastisk tid väntar nu där både det offentliga rummet – i hela kommunen, och Lunds alla butiker kläs för ett fantastiskt julmys, säger Karl-Oscar Seth, stadsträdgårdsmästare i Lund.

Inbjudan pressträff

Media hälsas välkommen den 24 november klockan 9.00 på Stortorget för pressträff om vinterns och julens aktiviteter i Lunds kommun.

Medverkande på pressträffen är bland annat kommunstyrelsens ordförande Philip Sandberg (L), Karl-Oscar Seth, stadsträdgårdsmästare, Emmi Sundén, landskapsarkitekt och Åsa Jensen, projektledare Vinterlund.

Anmäl din redaktions medverkan till press@lund.se senast den 22 november.

För mer information, vänligen kontakta:

Karl-Oscar Seth, stadsträdgårdsmästare, e-post karl-oscar.seth@lund.se, telefon: 0709-91 00 47.

Åsa Jensen, projektledare Visit Lund, e-post: asa.jensen@visitlund.se, telefon: 046-359 43 79.

Philip Sandberg (L), kommunstyrelsens ordförande i Lund, e-post: philip.sandberg@lund.se, telefon: 072-194 05 53.