Eos Cares är årets vinnare av Lunds kommuns integrationspris

​Här är vinnarna av årets integrationspris i Lund

De lyckas integrera människor från olika bakgrunder och låter det sociala ansvarstagandet växa med idrottsföreningen. I dag tilldelades Eos Cares Lunds kommuns integrationspris.

– I stark konkurrens bland trettio intressanta nomineringar har vi valt att tilldela årets integrationspris till Eos Cares för ett väl genomfört integrationsprogram. Med sin unika förmåga att sammanföra människor från olika bakgrunder och åldrar är de mycket värdiga pristagare, säger Hedvig Åkesson (KD), ordförande i Lunds kommuns integrationsråd och jurymedlem.

Priset delas varje år ut för att uppmuntra insatser som främjar ökad integration. Vinnare kan vara företag, organisationer, förvaltningar, nätverk eller föreningar i Lunds kommun.

– Vi är mycket tacksamma för att vårt arbete uppmärksammas på detta sätt. Som representanter för idrottsrörelsen vill vi lyfta fram att integration handlar inte bara om jobb, skola och myndighetskontakter, det är även avgörande att barn och ungdomar har tillgång till meningsfulla fritidsaktiviteter och att det finns mötesplatser där alla samhällsgrupper kan komma samman. Med rätt förutsättningar kan idrotten och föreningslivet här göra enorma skillnader, säger Axel Wallin, programansvarig Eos Cares.

I motiveringen skriver juryn så här:

”Basketklubben Eos är en viktig aktör i föreningslivet i Lund. Genom klubbens integrationsprogram Eos Cares har Eoshallen utvecklats till ett centrum för integration och sociala aktiviteter med flera tusen deltagare om året.

Eos Cares möter och lyckas integrera människor från olika bakgrunder - alla är välkomna. Aktiviteterna tas fram tillsammans med besökarna och hela familjen aktiveras i allt ifrån nybörjarbasket, språkträning i svenska och hemspråksundervisning i arabiska. Utflykter i Lund med omnejd är ett annat sätt att bryta isolering.

Eos Cares samverkar ofta och gärna med andra föreningar och kommunens verksamheter vilket stärker det gemensamma integrationsarbetet i Lund. De arbetar ständigt för att ligga i framkant för att utveckla sitt arbete och nå ut till fler, båda unga och gamla, asylsökande som internationella studenter.

Juryn för Lunds kommuns integrationspris anser även att Eos Cares är ett bra exempel på hur en idrottsförening kan växa med ett socialt ansvarstagande.”

Priset delades ut samband med att Lunds föreningsliv samlades i Eoshallen för en stor vinterfest med middag, aktiviteter och underhållning för hela familjen med tema integration.

FAKTA Lunds kommuns integrationspris

• Integrationspriset består av 20 000 kronor och ett diplom.
  • Bakom priset, som delas ut årligen, står Lunds kommun.
  • Juryn består av representanter från Integrationsrådet, föreningslivet och kommunens verksamheter.
  • Pristagare ska bland annat ha främjat till samarbete, bidragit till möte och kontakt mellan människor med olika etnisk bakgrund och ha gett ökad kunskap, positiv effekt och synbara resultat i Lunds kommun.

FAKTA Eos Cares

Eos Cares är IK Eos sociala hållbarhetsprogram. Syfte med programmet är att öppna upp Eoshallen som en mötesplats för integration, språkträning och sociala aktiviteter. Under 2019 har programmet involverat över 2000 unika deltagare. För mer info, se www.eoscares.se och facebook-sidan “Eos Cares”.

För mer information, vänligen kontakta:

Magdalena Titze i Lunds kommun, projektledare på strategiska utvecklingsavdelningen, e-post: magdalena.titze@lund.se, telefon: 046 359 51 52.

Hedvig Åkesson, (KD), ordförande i Lunds kommuns integrationsråd och jurymedlem, e-post: hedvig.akesson@lund.se telefon: 0730-60 30 03.

Axel Wallin, programansvarig EOS Cares, e-post: axel@eoscares.se, telefon: 070-73 67 472