Nu är UNESCO-ansökan signerad av kommunerna Lund, Eslöv och Sjöbo.

Historisk milstolpe i bildandet av Storkriket

Hösten 2020 utsåg den nationella programkommittén för biosfärområden Vombsjösänkan (numera Storkriket) till ett kandidatområde för att bli utnämnt till Sveriges åttonde biosfärområde. Kandidaturarbetet, samordnat av Lund, Sjöbo och Eslövs kommuner – har nu resulterat i en formell slutansökan till Unesco.

Nu skickar kommunerna tillsammans in ansökan till Svenska regeringen, som tar beslut om nominering till Unesco inom närmaste halvåret. Efter detta återstår ett slutgiltigt besked från Unescos Biosfärprogram.

– Lunds kommun har oerhört höga klimat- och miljöambitioner. Att vi nu går vidare med ansökan om att göra Storkriket till ett av Unesco utsett biosfärområde är en viktig del i att möta dessa ambitioner. Att vi gör det tillsammans med Eslöv och Sjöbo visar på ett gemensamt ansvarstagande i vår tids stora ödesfråga, säger Anders Almgren (S), kommunstyrelsens ordförande.

Biosfärområden utses världen över för att kunna visa på platser där ekologiska resurser kan brukas utan att förbrukas – och för att skapa platser där metoder för hållbar utveckling för både människa och miljö kan utvecklas och testas. Biosfärområdena är menade att leda arbetet för en långsiktigt hållbar samhällsutveckling. Varje biosfärområde är unikt och har sina fokusområden.

I Storkriket möter unika geologiska förutsättningar, hög biologisk mångfald och intressant kulturhistoria - en kraftigt växande region där många människor är beroende av områdets livsmedelsproduktion, vattenförsörjning och möjlighet till rörelse och friluftsliv.

Detta gör Storkriket till en plats där många utvecklingsfrågor väcks till liv - och där vi med gemensamma krafter, forskning och nya idéer kan visa världen att samspelet är möjligt. Storkriket är alltså en perfekt plats för ett biosfärområde – ett område som fokuserar på människans relation till och behov av naturen.

– Jag vill rikta ett speciellt tack till alla lokala aktörer som möjliggjort att vi står här med en färdig ansökan idag. Vi ser fram emot att Storkriket tillsammans med er kan bidra till att vi växlar upp arbetet med hållbar samhällsutveckling, säger Anna-Karin Poussart, biosfärkoordinator och verksamhetsledare för Biosfärkandidatur Storkriket.

För mer information, vänligen kontakta

Anna-Karin Poussart, biosfärkoordinator och verksamhetsledare, e-post: anna-karin,poussart@lund.se, telefon: 070-94 32 941

Anders Almgren (S), kommunstyrelsens ordförande i Lund, e-post: anders.almgren@lund.se, telefon: 070-847 88 17