Högevall satsar på ökad trygghet för besökarna - inleder samarbete med Sydsec

I mars 2015 inleder Högevall ett samarbete med säkerhetsföretaget Sydsec och börjar med att anlita väktare till badet i förebyggande syfte. Redan för ett år sedan, i mars 2014, började Högevall sin satsning på att värna om de många besökarnas trygghet och säkerhet. Då infördes en nolltolerans mot aggressiv attityd, och på Högevall avvisar man direkt de besökare som inte följer de regler som finns.

- ­Högevall är förvisso Skånes häftigaste äventyrsbad, men vår verksamhet rymmer så mycket mer än så. Hos oss ska man kunna både motionera, koppla av men också lära sig att vara trygg i vatten och att utvecklas. För att kunna göra det behöver vi en säker miljö där alla våra besökare trivs, förklarar Thomas Lindhard, enhetshef på Högevall.

De nya väktarna kommer att ha en dubbel roll som både väktare och värdar. Främst vill man att den stora massan besökare som kommer till badet för att njuta av anläggningen ska kunna få ännu bättre service och en ännu bättre upplevelse.

Varför tar ni in väktare? Kan inte era badvärdar sköta också hanteringen av några få regelbrytare?

– Säkerheten i vattnet är alltid av högsta betydelse för oss på Högevall, och våra badvärdar behöver ha fokus på badbevakning. Att tillrättavisa en liten skara besökare som inte vill följa våra regler då och då kan ses som en liten uppgift, men tar stor energi, kraft och kräver speciell utbildning.

Varför inför ni detta just nu? Har ni stora problem på Högevall?

- Vi har varken stora eller ökande problem på Högevall men vi har ett allt större tryck på vår anläggning, då vi har fler och fler besökare. Med över 400.000 besökare per år kommer också många uppfattningar om vad som är rätt beteende, och tillåtet. Vi ser väktarnas främsta arbetsuppgift i att vara förebyggande och hjälpa den stora massan besökare vi har som gärna följer reglerna att göra just detta.

Kostnaden för väktarna läggs på anläggningens driftbudget.

– Väktarna innebär en kostnad men åtgärden kommer att vara en besparing då det ger en bättre arbetsmiljö för badpersonalen och framför allt ger ett säkrare och trevligare bad för alla besökare, avslutar Thomas Lindhard.

För mer information om Högevalls Trygghetsavtal, kontakta Thomas Lindhard, enhetschef Högevall.

hogevall@lund.se eller 046-3594871.