​Internationella frivilligdagen firas i Lund

Den 25 november firar Lunds kommun internationella frivilligdagen i Stadshallen. Ett 20-tal föreningar kommer att vara på plats och allmänheten hälsas välkommen för att få höra mer om frivilligas engagemang.

-Utan allt det underbara arbete som frivilligarbetarna utför i det fördolda skulle vårt samhälle inte vara värt att leva i. Med denna dag vill vi hylla och tacka alla volontärer som gör fantastiska insatser, varje dag, året runt, säger Per Brugge, Lunds Frivilliga samhällsarbetare.

Internationella frivilligdagen instiftades av FN 1985. Syftet med dagen är att lyfta fram och uppmärksamma det ideella arbete som människor runt om i världen gör. I Lund firas dagen i Stadshallen med ett 20-tal föreningar på plats som ska mötas och byta erfarenheter kring det frivilligarbete som görs i kommunen för att öka livskvaliten i vårt samhälle. Och förhoppningen är att kunna rekrytera fler frivilliga.

-Jag hoppas att många kommer till Stadshallen och lär sig mer om hur man kan engagera sig för att bidra till ett bättre samhälle, säger Per Brugge.

13.00 Kommunstyrelsens ordförande Anders Almgren öppnar dagen
13.15 Jenny Öhgren, Riksförbundet Frivilliga Samhällsarbetare: FRIVILLIGARBETE I STAT OCH KOMMUN "Gnistregn eller sotdöd – när eldsjälar möter byråkrater "
13.45 Representanter för ideella föreningar presenterar sig
14.15 Besök vid informationsbord, tala med föreningsrepresentanter, fika