Invigning av ny träffpunkt för seniorer på Linero

Invigning av ny träffpunkt för seniorer på Linero

Den 19 januari kl. 13 invigs en ny träffpunkt för seniorer på Linero i östra Lund. Det blir pompa och ståt med musik, tårta, tal och bandklippning av vård- och omsorgsnämndens ordförande – och förstås visning av de nya lokalerna.

Träffpunkt Linero har funnits sedan mitten av 1970-talet och har de senaste åren varit inhyst i en lägenhet på grund av ombyggnaden av Linero centrum. Men nu är centrumet färdigrenoverat och det är dags att flytta in i de fräscha och moderna lokalerna.

– Vi är glada att äntligen starta upp den nya träffpunktverksamheten för seniorer. Med den nya verksamheten hoppas vi ge seniorer en meningsfylld vardag och bryta ensamhet och isolering, säger enhetschef Emma Carnhede.

På nya träffpunkt Linero kommer en mängd olika aktiviteter för seniorer att anordnas – men det går förstås även bra att bara komma och ta en fika och småprata med andra besökare. Exempel på de aktiviteter som kommer att anordnas är biljard, gympa och balans, fester, samhällsinformation, hantverk, musik och föreläsningar. Dessutom finns trådlöst nätverk i lokalerna och föreningen SeniorNet (Äldre lär äldre IT) har planer på att starta en filial på träffpunkten.

Flera av de olika aktiviteterna planeras och drivs i samverkan med pensionärsföreningar, studieförbund, bibliotek, medborgarkontor, vårdcentral och hemvården i närområdet.

– Här på nya träffpunkt Linero vill vi möta framtidens seniorers intressen och behov, säger aktivitetssamordnare Thomas Göransson. Men vi ska förstås bevara det som fungerat bra i den gamla verksamheten!

Tid och plats för invigningen

Invigningen är öppen för press och allmänhet. Välkommen!

Tid: 19 januari 2017 kl. 13.00

Plats: Träffpunkt Linero, Linero torg 22, Lund

Thomas Göransson, aktivitetssamordnare
E-post: thomas.goransson@lund.se

Emma Carnhede, enhetschef
E-post: emma.carnhede@lund.se

I mötet mellan idéer och handlingskraft skapas framtidens Lund. Här kan du vara dig själv och utvecklas tillsammans med andra.

Lund – idéernas stad är med 117 000 invånare Sveriges tolfte största stad.