Noboru Konno leder den japanska delegation som kommer till Lund den 3 oktober för att hitta goda exempel till det japanska innovationssystemet. På bilden tillsamman med Lunds platsvarumärkesstrateg Karl McFaul. Bilden är fri att använda.

Japanskt innovationsbesök till Lund

Den 3 oktober kommer en japansk delegation till Lund för att studera koncept för samhällsinnovation. Tillsammans med Lund vill man kunna utveckla platser inte bara som ”smarta” utan även som ”visa” innovationsmiljöer. Under dagen kommer deltagarna medverka i en workshop som syftar till att hitta lösningar för Lund och som kommer att användas i Lunds arbete med att locka talang och kapital.

Den japanska delegationen består av 18 ledare från näringsliv och akademi. I delegationen ingår Noboru Konno, som bland annat är professor och ledare i de japanska innovationsorganisationerna KIRO, JIN och FCAJ. Delegationen besöker Lund under en resa runt i Norden. Syftet är att bygga internationella strategiska allianser och att modernisera Japans koncept för samhällsinnovation. Lunds varumärkesstrateg Karl McFaul tillsammans med Professor Emeritus Leif Edvinsson vid Ekonomihögskolan i Lund har tidigare knutit de japanska kontakter som nu har skapat ett intresse för Lund.

‑ Arbetet kan förmodligen leda till ett mer systematiskt sätt att öka Lunds förmåga att attrahera talang och kapital till innovationsmiljöerna, säger Lunds näringslivschef Per Persson, som också kommer att delta under dagen. Besöket kan vara till stor nytta för att utveckla Lund.

Under förmiddagen kommer delegationen att besöka ESS:s konstruktionsområde, företaget Brainlit och Mobile Heights Center. Under eftermiddagen arrangeras en workshop - Transformational Leadership Day ­­- där de japanska deltagarna arbetar tillsammans med representanter från Lunds kommun och företag men också med samhällsentreprenörer från städer i Skandinavien och japanska studenter från Lunds universitet.

‑ Japanerna har höga förväntningar på de nordiska länderna, menar Karl McFaul. De är speciellt intresserade av att kunna hänvisa till en “icke-hierarkisk” kultur som arbetar med quadruple-helix (samhälle, företag, akademi och medborgare i samarbete) och med Europakommissionens Open Innovation 2.0 som modell.

I det japanska nationella innovationssystemet arbetar professor Noboru Konno och hans organisation med ett koncept de kallar för ”WisePlace”när man utvecklar ”logiken” på en plats för att den ska bli relevant och attraktiv som innovationsmiljö.

‑ ”Wise” är ett intressant begrepp och förhållningssätt i en tid där alla pratar om ”smarta städer”, menar Karl McFaul. Det handlar inte bara om platsens förmåga att generera ekonomisk tillväxt utan framförallt om att ha en värdeskapande miljö där samspelet mellan människor och kunskap över generationer förenas i att bygga ett humant samhälle som inte blir lika sårbart för kortsiktiga begär. Kanske kan Lund i och med detta bli en framtida ”Wiseplace”.

Workshopen är mellan klockan 13:00 och 16:30 i Rausingsalen på Skissernas Museum i Lund. Representanter från pressen är välkomna, till exempel klockan 13 för eventuella intervjuer med deltagarna innan workshopen startar. För att delta vid denna del eller under förmiddagen kontakta Karl McFaul på 0793-497007.

Programmet 3:e oktober

• 08:30 - 12:45: Guidad tur och presentationer/demos (med buss) på ESS konstruktionsområde, företaget Brainlit (Ideon Gateway) samt Mobile Heights Center.
  • • 13:00 - 16:30: Workshop på Skissernas Museum “Transformational Leadership Day” med Prof. Noboru Konno (FCAJ, WisePlace), Prof. emer. Leif Edvinsson (Ekonomihögskolan) samt Karl McFaul.

• 17:30 - 18:45: Mottagning i Rådhuset med bland andra kommunstyrelsens ordförande Anders Almgren, Torbjörn von Schantz, rektor för Lunds Universitet, samt näringslivsföreträdare.