Lägesbild tisdagen den 1 juni med anledning av arbetet med covid-19

Lägesbild tisdagen den 1 juni med anledning av arbetet med covid-19

Längre öppettider på serveringsställen, lättade restriktioner på biblioteken och snart finns besöksräknare uppe på alla kommunens friluftsbad. Det är några av de frågor som kommunen jobbat med under tisdagen inom ramen för hanteringen av covid-19.

Den successiva återgången till en mer normal situation i samhället inleds enligt regeringens plan och Folkhälsomyndighetens scenarier i dag den 1 juni med att flera smittskyddsåtgärder anpassas. Mer information om det finns att läsa här.

Förlängda öppettider på Lunds serveringsställen

Från och med i dag, den 1 juni 2021 får serveringsställen hålla öppet till klockan 22.30 för förtäring på stället. Samtliga serveringsställen får efter denna tid hålla öppet för försäljning av mat och dryck (ej alkohol förutom folköl) som inte förtärs på stället det vill säga avhämtning/take away/hemleverans. Vid sådan försäljning ska kunderna kunna hålla minst en meters avstånd till varandra. Näringsställen ska hålla stängt för förtäring på stället mellan klockan 22.30 och klockan 05.00.

För serveringsställen i köpcentrum: När det gäller serveringsställen som utgör en del av en handelsplats och inte endast kan nås genom egna entréer gäller nu samma regler som för övriga serveringsställen. Varje sällskap får bestå av högst 4 personer. Med begreppet handelsplats avses sådana handelsplatser såsom butiker, köpcentrum, varuhus och gallerior.

Mer information finns här.

Lättade restriktioner på kommunens bibliotek

Den 14 juni lättar kommunens biblioteksverksamhet upp sina restriktioner gällande coronapandemin. Den här upplättnaden innebär:

• Stadsbiblioteket och biblioteket i Folkparken öppnar upp med anpassade öppettider
  • Stadsdelsbiblioteken inför sommaröppettider (utöver det finns Meröppet)
  • Bibliotekets samlingar öppnas upp för allmänheten igen
  • Begränsat besökarantal kvarstår för samtliga bibliotek och sittplatser kommer fortfarande inte erbjudas i bibliotekens lokaler.

För mer information om öppettider och biblioteksverksamheten, besök Folkbibliotekens hemsida.

Komvux planerar för både när- och distansundervisning under sommaren

Under sommaren kommer Komvux att kombinera distansundervisning med handledning, laborationer och praktiska moment på plats. Fler examinationer på plats kommer nu också att införas.SFI 1 och 2 b har kombinerad distansundervisning och ses på Komvux i mindre grupper redan nu, liksom Lärvux.

Planeringen är genomförd utifrån Folkhälsomyndighetens och Smittskydd Skånes rekommendationer. I dagsläget planeras för mer närundervisning med start i augusti.

Digitala räknare på kommunens friluftsbad

Digitala räknare kommer vara på plats på kommunens samtliga friluftsbad senast fredagen den 4 juni. Under respektive bad på lund.se/badkommer du då kunna se hur många besökare badet har i realtid. Maxantal besökare per bad är 500 personer, oavsett storlek.

Sommarlunds program släppt

I dag släpptes programmet till årets upplaga av Sommarlund, vilket innebär mer än 200 upplevelser för barn och vuxna i alla åldrar, i stad och byar, hela sommaren. Med start den 14 juni kan du besöka evenemang och aktiviteter, alla anpassade efter rådande restriktioner under pandemin. Titta in på www.sommarlund.se för mer information.

Här kan du läsa löpande nyheter från Lunds kommun med anledning av coronaviruset och sjukdomen covid-19

Dessa lägesbilder skickas när ny information om kommunens hantering av covid-19 finns.