Lund med och påverkar barns rättigheter i framtida AI-utveckling

Lund med och påverkar barns rättigheter i framtida AI-utveckling

Lund ska vara med och se till att barns rättigheter ska tas tillvara i utvecklandet av Artificiell intelligens, AI. Lunds kommun har tillsammans med Sveriges nationella AI-center, AI Sweden, utsetts till en av 15 piloter i världen som utvärderar UNICEFS riktlinjer för AI och barnrättigheter.

Utvecklingen av artificiell intelligens går snabbt och påverkar vårt samhälle i grunden. AI innebär stora möjligheter för att utveckla vårt sätt att leva men det finns också risker. För att säkra att barnperspektivet tas tillvara i den internationella utvecklingen av AI har barnrättsorganisationen UNICEF tagit fram en vägledning med ett antal bärande principer för hur barns rättigheter kan tillgodoses. UNICEFS vägledning har sin grund i barnkonventionen och syftar till att skydda barn och deras rättigheter, att ge barn möjlighet att bidra till utvecklingen och titta på vilka möjligheter, risker och problem det finns med AI för barn idag.

Lunds kommun har tillsammans med AI Sweden, Malmö Stad, Helsingborgs stad och Lunds Universitet blivit utvald som en av 15 piloter i världen som ska utvärdera UNICEFS vägledning. Resultaten från Lund kommer att användas i en global kontext och våra resultat kommer vara med och bidra och påverka policyn.

- Barnperspektivet har alltid varit en viktig fråga för Lunds kommun. Det här är en fantastisk möjlighet att få vara med och säkerställa att barns rättigheter tas tillvara i utvecklingen av AI, säger Åsa Melvanius, digitaliseringschef i Lunds kommun.

I samband med piloten kommer policyn att utvärderas och ett remissvar lämnas till UNICEF och den vägledning som ges ska också prövas praktiskt i riktiga AI-utvecklingsprojekt i de olika kommunerna. För Lunds kommun handlar det om att undersöka hur AI kan stötta socialtjänsten att säkra barnperspektivet i utredningar av barnets behov. Resultaten av studierna kommer sedan att följas av forskare vid Lunds Universitet. Parallellt med piloten kommer Universitetet också att organisera ett samverkans- och utbildningsprogram via avdelningen för uppdragsutbildning.

- AI är spännande och skapar helt nya möjligheter. Att Lund, som en av Europas ledande kommuner när det kommer till barns rättigheter, möjligheter och inflytande, kan påverka utvecklingen av AI genom att säkerställa barnens rättigheter är ett viktigt steg i rätt riktning, säger Philip Sandberg (L), kommunstyrelsens ordförande i Lunds kommun.

För mer information kontakta:

Åsa Melvanius, digitaliseringschef Lunds kommun
asa.melvanius@lund.se