Anders Almgren (S) och Emma Berginer (MP) tar emot Lunds kommuns hedersomnämnande. Priset delades ut av Vancouvers borgmästare Gregor Robertson. Foto: Linda Birkedal, Lunds kommun

Lund prisas för hållbara transporter och klimatengagemang

Lund fick hedersomnämnande i årets One Planet City Challenge för sina starka mobilitetsåtgärder och initiativ för att engagera medborgarna. I tävlingen om att bli Årets Klimatstad 2018 hamnade Lund på en delad andraplats tillsammans med Umeå. Årets vinnare blev Uppsala.

One Planet City Challenge är WWFs globala stadsutmaning som arrangerats sedan 2010 för att uppmuntra städer att visa ledarskap och driva ett aktivt klimatarbete för att bidra till en hållbar framtid på en levande planet.

Städerna rapporterar in en rad klimatdata som sedan granskas av en internationell jury som utser finalisterna. I motiveringen till att Lund hamnade i final lyftes den snabba övergången till fossilfritt i värmesystem och fordonsflotta, satsningar på cykel och spårväg, samt det goda samarbetet med invånare och lokala företag.

- Vi är glada och stolta över att ha tagit oss hela vägen till final då det är en omfattande granskning av vårt målmedvetna klimatarbete som ligger bakom. Såklart hade vi hoppats på att nå hela vägen fram, men konkurrensen var hård och vi gratulerar Uppsala till den välförtjänta vinsten, säger Anders Almgren (S), kommunstyrelsens ordförande.

Årets tema var hållbar mobilitet som är en nyckelfaktor för att skapa hälsosamma och attraktiva stadsmiljöer. Miljövänliga transporter är en viktig del i att minska utsläppen i städer och att bygga en klimatsäker samhällsplanering. I Sverige står transporter för runt en tredjedel av våra inrapporterade klimatutsläpp.

- Det är glädjande att juryn väljer att uppmärksamma Lunds arbete just inom hållbar mobilitet eftersom det är ett område där vi under många år arbetat målmedvetet. Det är inom transportområdet som vi i Sverige fortfarande har de största utmaningarna när det gäller att minska växthusgasutsläppen, säger Emma Berginger (MP), kommunalråd med ansvar för miljö och trafik.

Prisceremonin ägde rum i samband med onsdagens Global Covenant of Mayors-lunch i Malmö rådhus.

Juryns hedersomnämnande hållbar mobilitet:

Ett välförtjänt hedersomnämnande i One Planet City Challenge 2018 går till Lund. Juryn uppmärksammade Lund för sina starka mobilitetsåtgärder och initiativ för att engagera medborgarna. I en kommun där majoriteten av transporterna redan sker med hållbara transportslag går kommunen vidare och utvecklar bland annat spårväg, cykelinfrastruktur och satsningar på bilfritt boende.

För frågor kontakta:

Anders Almgren (S), kommunstyrelsens ordförande, mobil: 070-847 88 17

Emma Berginger (MP) kommunalråd med ansvar för miljö och trafik, Lunds kommun, mobil: 072-19 40 544

Jon Andersson, enhetschef miljöstrategiska enheten, Lunds kommun, tel: 046-359 58 40

Sabina Andrén, programsamordnare One Planet City Challenge Sverige, mobil: 070-34 05 137. sabina.andren@wwf.se

Nina Schmieder, pressekreterare, mobil: 0735-862622