Lund - tredje bästa kommunen att bo i

Lund är Sveriges tredje bästa kommun att bo i. Det visar årets stora kommunjämförelse som presenterades på torsdagen. Därmed har Lund klättrat från fjolårets femteplats.

I ”Bäst att bo 2012” jämförs Sveriges 290 kommuner för sjunde året. Ett stort antal variabler i fem olika kategorier visar vilken kommun som är den bästa livsplatsen.

Lunds kommun har under alla år jämförelsen gjorts legat i den absoluta toppen, med bland annat en förstaplats, en andraplats och en tredjeplats.

- Lund har goda grundförutsättningar och vi arbetar hårt på att vara en kommun där det är bra att bo och leva, säger kommunstyrelsens ordförande Mats Helmfrid. Det är naturligtvis roligt om det får genomslag i den här jämförelsen.

Så här placerade sig Lunds kommun i de fem kategorierna (fjolårets placering inom parentes):

Att vara ung:    2 (3)

Att vara äldre: 7 (11)

Att ha familj:    22 (12)

Att arbeta:  41 (12)

Fundamentala variabler: 14 (12)

- Mycket roligt också att vi har klättrat både när det gäller ”att vara ung” och ”att vara äldre”. Det här sporrar oss till att utveckla vårt arbete ännu mer, säger Mats Helmfrid. Vi backar ju något i kategorierna "att bo" och "att arbeta". Nu får vi analysera närmare vad det beror på.

- Jätteroligt att vi åter är på ”prispallen”, det vill säga bland de tre bästa, säger kommunalrådet Christer Wallin som hade det angenäma uppdraget att representera Lunds kommun när årets resultat offentliggjordes i Stockholm.

Bästa kommun att bo i 2012 är enligt jämförelsen Habo.

- Vi gratulerar dem varmt, och nu ska vi anstränga oss ännu mer för att göra galet smarta Lund ännu bättre att bo i – för alla åldrar, säger Mats Helmfrid.

Många faktorer jämförs i undersökningen, till exempel skattesats, försörjningskvot, skilsmässostatistik, lärartäthet, arbetslöshet för olika åldersgrupper, taxeringsvärde, andel miljöbilar, alkoholrelaterad dödlighet, utbildningsnivå, valdeltagande, ohälsotal, kvalitet i hemtjänst och äldrevård för att nämna några. Kommunjämförelsen görs av tidningen Fokus.

Mer information:
Mats Helmfrid, kommunstyrelsens ordförande, tel. 0707- 34 77 67