Lund utsedd till årets svenska, och globala, klimatstad av WWF

Lund utsedd till årets svenska, och globala, klimatstad av WWF

Lund tar inte bara hem titeln som svensk vinnare i WWF:s One Planet City Challenge utan vinner även den globala titeln, tillsammans med den colombianska huvudstaden Bogotá.

– Lund är bäst i världen! Tack till alla som bor i, besöker eller verkar i kommunen för det arbete vi har gjort tillsammans, säger Therese Fällman, chef för avdelningen Hållbar tillväxt på Lunds kommun.

En internationell expertjury har utsett Lund och Bogotá till globala vinnare i WWF:s stadsutmaning i konkurrens med 280 städer från 50-talet länder. Lund utmärker sig, enligt juryn, med ambitiösa och tydliga klimatmål, politiskt ledarskap och ett brett och transparent åtgärdsprogram.

Titeln Årets klimatstad 2022 i Sverige vann Lund i tuff konkurrens med de andra svenska finalisterna Helsingborg och Stockholm.

– Det är hedrande och glädjande att Lunds aktiva arbete med klimatomställningen uppmärksammas av en så inflytelserik organisation som Världsnaturfonden. Vi ärver inte jorden av våra föräldrar utan lånar den av våra barn. Städerna har en stor möjlighet att påverka globalt och denna utmärkelse visar att Lund är på rätt väg, säger Philip Sandberg (L) kommunstyrelsens ordförande i Lund.

God samverkan mellan kommun, medborgare och näringsliv

Juryn pekar på flera specifika insatser som blivit till verklighet i Lunds kommun. Bland annat lyfts Lunds fjärrvärmenät i Brunnshög, som är världens största i sitt slag och använder spillvärme från närliggande forskningsanläggningar.

Därtill nämns Lunds satsningar på kollektivtrafik, laddinfrastruktur, klimatsmart mat och energieffektiv renovering. Även Lunds initiativ till ökad andel sol- och vindkraft samt god samverkan med medborgare, kommunala förvaltningar och bolag ligger till grund för WWF:s utmärkelse.

– Vinsten går till alla förvaltningar, organisationer, företag och inte minst engagerade medborgare som arbetat med klimatfrågan. Så återigen stort tack till alla er som bor, studerar eller verkar här i Lund - just nu är vi bäst i världen, säger Therese Fällman, och fortsätter:

– Vi har fortsatt mycket arbete kvar för att bli klimatneutrala och nå de globala klimatmålen. I det arbetet måste alla världens städer gemensamt komma över mållinjen.

För mer information, vänligen kontakta:

Philip Sandberg (L), kommunstyrelsens ordförande i Lund
e-post: philip.sandberg@lund.se, telefon: 0721-940 553.

Therese Fällman, chef för avdelningen Hållbar tillväxt i Lunds kommun
e-post: therese.fallman@lund.se, telefon: 046 – 359 5385

Ett klimatneutralt Lund

WWF One Planet City Challenge

Fakta städer (källa WWF)

• Över 55 procent av världens befolkning bor idag i städer och de står för omkring 70 procent av världens utsläpp av växthusgaser.
  • Omkring två tredjedelar av världens befolkning beräknas bo i städer år 2050.
  • Städer har en nyckelroll för att klara klimatet och den biologiska mångfalden och det finns en stor potential till lösningar.

Juryns motivering

“Lund’s award recognises its position as the highest scoring city among the 280 cities which have joined WWF's One Planet City Challenge in 2021-2022. This recognises the city’s comprehensive and holistic approach to climate action planning. Lund’s climate action plan demonstrates strong political leadership, vision and impact.

Lund’s set of five-yearly emissions reduction targets provide accountability. Its planned mitigation actions are effective, covering the most important sectors. Its adaptation actions are both diverse and based on a strong climate change risk assessment.

Lund’s emissions mitigation targets are aligned with the city’s fair share of effort to limit climate change to 1.5 °C according to the OPCC assessment method and its plan includes an impressive suite of concrete actions.”