Saab kommer att bli granne med Axis framtida kontorsbyggnad. Visualisering: Landén + Krantz Arkitekter för Axis.

Lund välkomnar Saab affärsområde Kockums till Brunnshög

Saab meddelade i dag planerna på att samla sina resurser i Lund. Det gäller främst affärsområdet Kockums som har anställda i arbetsmarknadsområdet på olika adresser. Lunds kommun välkomnar beskedet som förstärker regionens viktiga roll för ett levande, attraktivt och hållbart näringsliv.

I anslutning till stimulerande miljöer, forskningsanläggningar i världsklass, ambitiösa parksatsningar och lättillgänglig service planerar Saab att förlägga sin verksamhet i Lunds nya stadsdel Brunnshög. Här vill Lunds kommun skapa bästa möjliga förutsättningar för att låta olika sorters företag – såväl stora som små – växa och utvecklas.

– Saab samlar nu sin verksamhet för att bygga ett centrum för utveckling av högteknologiskt yt- och undervattensverksamhet. Det är en viktig satsning för Saabs verksamhet i regionen, säger Lars Tossman, EVP Saab och chef för BA Kockums.

Att Saab väljer att stanna och kraftsamla i Öresundsregionen befäster regionens viktiga  position som en betydande tillväxtmotor för hela norra Europa.

– Det är mycket glädjande att Saab växer och att de genom stora investeringar bidrar till den starka utvecklingen i vår region. Tillsammans med andra snabbt växande företag, ett rikt föreningsliv, ett av världens bästa universitet och en kommun i framkant gör vi Lund till Europas mest kreativa stad, säger Philip Sandberg (L), kommunstyrelsens ordförande i Lunds kommun.

Den stundande företagsetableringen i Lund innebär ytterligare ett steg i Brunnshögs utveckling med attraktiva arbetsplatser och livsmiljöer. Saab kommer att bli granne med Axis framtida kontorsbyggnad och kan då enkelt nås med spårvägen längsmed Kunskapsstråket.

– Kunskapsstråket i Lund är redan idag en av Sveriges starkaste miljöer vad gäller företag och arbetstillfällen. Jag välkomnar att även Saab Kockums nu väljer att samla sin verksamhet här, i en dynamisk miljö med internationella företag, världsunika forskningsanläggningar och ledande innovationsmiljöer. Det är ett tydligt bevis på Lunds styrkor och goda förutsättningar, säger Anders Almgren (S), kommunstyrelsens 2:e vice ordförande i Lunds kommun.

FAKTA

• När Brunnshög står klart ska uppemot 40 000 människor bo och arbeta i stadsdelen.
  • Saabs nya kontor väntas vara redo år 2025.
  • Storleken för kontoret förväntas bli 15 000 kvadratmeter med plats för 800 personer och industriell produktion.

För mer information, vänligen kontakta:

Philip Sandberg (L), kommunstyrelsens ordförande, e-post: philip.sandberg@lund.se, telefon: 072 194 05 53.

Anders Almgren (S), kommunstyrelsens 2:e vice ordförande, e-post: anders.almgren@lund.se telefon: 070-847 88 17

Saab Press centre, e-post: presscentre@saabgroup.com, telefon: 0734-18 00 18