Lund vill bli en global litteraturstad

Lund vill bli en global litteraturstad

Lund har nu kommit ett steg närmare att bli en global litteraturstad. I dag beslutade nämligen kommunstyrelsen att ansöka om att ingå i nätverket Unesco creative cities, UCCN.

UCCN är ett internationellt nätverk av kreativa städer och en del av Unescos arbete för att främja globalt samarbete i en rad olika frågor, däribland litteratur. Nu har kommunstyrelsen beslutat att kultur- och fritidsnämnden i Lund ska ta fram en ansökan till nätverket. De städer som ingår får utöver inspiration och det strukturerade internationella samarbetet också titeln City of Literature.

– Att vara en del av Unesco Creative Cities Network skulle vara ett erkännande av Lund som kultur- och litteraturstad. Det sätter Lund i ett brett globalt sammanhang där vi både kan lära av andra och där vi kan bidra med den stora och unika bredd som vi redan har inom litteraturområdet, säger Sebastian Jaktling (S), ordförande i kultur- och fritidsnämnden.

Arbetet med UCCN-ansökan ingår i kommunens litteraturpolitiska strategi "Ordets stad", som är framtagen på uppdrag från kommunfullmäktige i november 2018. Ansökningsarbetet projektleds av en litteraturkoordinator på kultur- och fritidsförvaltningen och som stöd kommer flera olika aktörer inom litteraturområdet att involveras: näringsliv, föreningsliv, universitet och bibliotek. Förhoppningen är att nätverket ska bidra till både inspiration och en närhet till fler starka, internationella samarbetspartners.

– Här kommer mycket handla om att stärka styrkorna och lyfta fram det vi redan gör. Lund har ett unikt utbud inom det litterära området. Det vill vi att fler ska få ta del av, säger Mårten Hafström, kultur- och fritidsdirektör.

Den formella ansökan ska lämnas in till internationella UCCN i juni 2023. Beskedet om Lund antas kommer under hösten 2023.

Därför vill Lund ingå i nätverket UCCN*:

• Nätverket UCCN bidrar till att fler internationella författare, poeter och gästföreläsare tillsammans med lokala motsvarigheter kan medverka på publika evenemang, skrivarutbildningar samt andra litterära projekt
  • Litteratur som konstform är nära knutet till det fria ordet vilket innebär att en utnämning till Litteraturstad även stärker arbetet med yttrandefrihetsfrågor och de demokratiska värderingarna
  • Lunds arbete inom hela litteraturområdet stärks och det går i linje med Lunds långa bildningstradition och stadens plats för innovation och kreativitet
  • En utnämning skapar en grogrund för fler scener, mötesplatser och nätverkande enligt den litteraturpolitiska strategi som tagits fram inom satsningen ”Ordets stad”.

*Källa: tjänsteskrivelsen ”ansökan om att ingå i nätverket Unesco Creative Cities Network (UCCN) och därmed göra Lund till en litteraturstad” som du hittar här: https://moten.lund.se/

För mer information, vänligen kontakta:

Sebastian Jaktling (S), ordförande, kultur- och fritidsnämnden, telefon: 073-448 58 82, e-post: sebastian.jaktling@lund.se

Mårten Hafström, kultur- och fritidsdirektör, telefon: 070-696 52 14, e-post: marten.hafstrom@lund.se