Lundalärare vann prestigefyllt lärarpris

Lundalärare vann prestigefyllt lärarpris

I hård konkurrens vann lundaläraren Ulrika Ryan lärarnas pris Guldäpplet 2012. Priset delades ut på mässan Skolforum i Älvsjö idag.

Ulrika tilldelas priset för sitt arbete med att stärka elevernas förmåga att formulera vardagliga situationer med matematikens varierade uttrycksformer, och för att hon arbetar laborativt- inom- och utomhus- ofta med digitala verktyg för att öka intresset för och kunskaperna i matematik.

- Jag känner mig oerhört hedrad och glad över att ha tilldelats Guldäpplet. Det är viktigt att arbetet med de digitala verktygen i skolan stärks och priset är lite av ett kvitto på att det arbete vi gör är värdefullt, säger Ulrika Ryan.

Ulrika Ryan har med sina elever på Byskolan i Lund, från förskoleklass till år tre, förnyat arbetsformerna i matematikämnet. De digitala resurserna har hjälpt eleverna att få syn på och fokusera på det matematiska och mindre på läsförståelse och motorik när de löser uppgifter och övningar. Ulrika har utvecklat sitt arbete i dialog med kollegor på andra skolor och forskare, från bland annat Malmö högskola.

-  Vi har många duktiga pedagoger på skolan, varav Ulrika är en, och hennes arbete är unikt och det är jättekul att hon prisats för sina insatser, säger rektor Magnus Bokelid, rektor på Byskolan, direkt efter prisutdelningen på Älvsjömässan.

Guldäpplet utdelas årligen till en eller flera lärare som förnyat lärandet med stöd av IT i egen undervisning och som inspirerat elever och kollegor i ett lokalt, kommunalt och gärna även nationellt verksamhetsfält. Priset delas ut av Stiftelsen Yngve Lindbergs Minnesfond och består av ett stipendium på 25 000 kronor och ett vackert glasäpple med inläggning i äkta guld.

För mer information vänligen kontakta:

Ulrika Ryan, Byskolan  Södra Sandby, Lund, 070-4856052
Magnus Bokelid, rektor Byskolan Södra Sandby 070-330 41 46
Peter Becker, ordförande i juryn för Guldäpplet, 070-710 44 53

Läs mer om Guldäpplet:

Ulrika Ryan om sin syn på matematikundervisning: