Lunds arbetsmarknads- och socialdirektör går vidare till nytt uppdrag den 1 september

I höst slutar Annika Pettersson som arbetsmarknads- och socialdirektör i Lunds kommun och går vidare till ett nytt uppdrag inom kommunen. Det meddelade hon kommunstyrelsen i dag.

Den 1 september lämnar Annika Pettersson sin tjänst som direktör för arbetsmarknads- och socialförvaltningen, en förvaltning som hon arbetat inom under stora delar av sitt arbetsliv.

– Efter en tids funderande har jag kommit fram till att det är bra tajming för mig att lämna rollen som förvaltningsdirektör nu. Vi står inför stora och spännande utvecklingsår inom socialtjänsten med en ny socialtjänstlag som träder i kraft 2025, som jag tror mycket på. För mig innebär det ett vägskäl och ställningstagande kring om jag ska satsa några år till eller lämna stafettpinnen vidare. Med tanke på att pensionen inte är helt avlägsen har jag kommit fram till att det är rätt att gå vidare till nya arbetsuppgifter inom kommunen, säger Annika Pettersson, arbetsmarknads- och socialdirektör i Lunds kommun.

Under sin tid i Lund har Annika Pettersson sedan många år arbetat utifrån en strategi som går ut på att socialtjänsten ska ge bästa möjliga insatser utifrån medborgarens behov till låga kostnader. Annika Pettersson kommer att fortsätta utvecklingsarbetet kopplat till samhälls- och demokratifrågor med ett nytt uppdrag på kommunkontoret. Processen att rekrytera en ny arbetsmarknads- och socialdirektör beslutas inom kort av kommunstyrelsen.

– Annika Pettersson har gjort stora insatser i Lunds kommun. Framförallt inom arbetsmarknads- och socialförvaltningens verksamheter, nu senast med ett större ansvarstagande för att få fler Lundabor i arbete. Men hon har också bidragit mycket i det kommunövergripande arbetet och därför är jag glad att hon även framgent kommer fortsätta arbeta i Lunds kommun, säger Anders Almgren (S), ordförande i kommunstyrelsen.

För mer information, vänligen kontakta:

Annika Pettersson, arbetsmarknads- och socialdirektör i Lunds kommun, telefon 070-675 98 05, e-post: annika.pettersson@lund.se

Anders Almgren, (S), kommunstyrelsens ordförande i Lunds kommun, telefon: 070-847 88 17 e-post: anders.almgren@lund.se