Lunds företagsklimat fortsatt i topp bland jämförbara större kommuner

Lunds företagsklimat fortsatt i topp bland jämförbara större kommuner

I dag presenterades Svenskt Näringslivs årliga kommunranking ”Lokalt företagsklimat”. Lunds kommun placerar sig på andra plats bland jämförbara större kommuner.

–Som en innovationsnod i ett av Europas starkaste tillväxtkluster ska vi inte vara nöjda förrän det syns tydligt i den här typen av rankningar. Mycket av det som krävs finns redan här. Nu förstärker vi arbetet med att förbättra kommunens dialog, stöd och service till näringslivet, säger Rasmus Törnblom (M), förste vice ordförande i kommunstyrelsen.

Den fråga som väger tyngst i undersökningen gäller vilket sammanfattande omdöme lokala företag vill ge sin kommun. Lundaföretagarnas betyg är i år något högre än i fjol. Resultatet visar även att de tolv kommuner i sydvästra Skåne som samverkar för bästa företagsklimat genom projektet ”Ökad tillväxt i Malmö-Lund-regionen” får högre genomsnittsbetyg än både Skåne och Sverige.

–Genom projektet har vi de tre senaste åren genomfört aktiviteter för att främja kommunens service, företagsetableringar och företagens kompetensförsörjning i kommunerna. Tillsammans har vi lagt grunden för gemensam ökad tillväxt, säger Christoffer Nilsson, kommundirektör.

Högt betyg till infrastruktur och tillgång till arbetskraft

Rankingen som görs varje år bygger på en enkätundersökning bland 154 företag i Lund, i kombination med statistik utvald av Svenskt Näringsliv. I kategorin jämförbara större kommuner positionerar sig Lund på plats 2 av 12, efter Helsingborg. I jämförelse mellan landets 290 kommuner placerar sig Lund på plats 106, vilket kan jämföras med fjolårets plats 98.

Högst betyg ger lundaföretagarna till kommunens mobilnät och bredband, vägnät, tåg- och flygförbindelser samt tillgång till arbetskraft med rätt kompetens. På dessa områden är Lunds betyg fortsatt över genomsnittet i regionen och riket. Mindre nöjda är företagen med kommunens information till företag samt upphandling.

Fokus på brottsförebyggande arbete och mera dialog

För att stärka företagsklimatet önskar företagen primärt mer dialog med kommunen och insatser för minskad brottslighet och ökad trygghet.

–Jag ser det som ett kvitto på att vi arbetar med rätt saker. Just nu pågår bland annat många insatser tillsammans med både polis, civilsamhälle, näringsliv och övriga lundabor för att öka tryggheten och förebygga brott i kommunen, säger Christoffer Nilsson.

Fakta om undersökningen

• Rankingen Lokalt företagsklimat består av två delar: en enkätundersökning och en statistikdel. Rankingplaceringen beror till två tredjedelar på företagens enkätsvar och till en tredjedel på statistik som hämtas från Upplysningscentralen, UC, och Statistiska centralbyrån, SCB.
  • Rankingen består av 17 faktorer – 12 som härrör från enkäten och fem som bygger från statistik från SCB och UC. De olika faktorerna väger olika tungt. De statistiska faktorerna omfattar jobb i kommunen, företagsamhet, kommunalskatt, marknadsförsörjning och entreprenader.
  • Enkätundersökningen genomfördes första kvartalet 2023 och besvarades av 32 000 företag i Sverige, primärt medlemmar i Svenskt Näringsliv. 154 företagare från Lunds kommun besvarade årets enkät som handlade om attityder till företagande, kommunens service samt åtgärder kommunen bör prioritera för att stärka det lokala företagsklimatet. Svarsfrekvensen bland lundaföretagarna var 40 procent.
  • Jämförbara större kommuner som Lund jämför sig med är Uppsala, Linköping, Örebro, Västerås, Helsingborg, Jönköping, Norrköping, Umeå, Borås, Huddinge och Eskilstuna. Kommuner som ingår i kommunsamverkan är Höör, Eslöv, Kävlinge, Lund, Lomma, Staffanstorp, Burlöv, Malmö, Svedala, Vellinge, Trelleborg och Skurup.
  • Läs mer om undersökningen här: Foretagsklimat.se

Så arbetar vi med brottsförebyggande arbete (lund.se)

Samverkan i Malmö-Lund-regionen

För mer information, vänligen kontakta:

Rasmus Törnblom (M), förste vice ordförande i kommunstyrelsen, e-post: rasmus.tornblom@lund.se, telefon: 073-750 01 78

Christoffer Nilsson, kommundirektör i Lunds kommun, e-post: christoffer.nilsson@lund.se, telefon: 072-223 11 41