Lunds kommun bäst på grön upphandling

Lunds kommun har utsetts till vinnare av Miljöstyrningsrådets pris Utmärkt Grön Upphandlare. Miljöstyrningsrådet lyfter i sin motivering fram Lunds kommuns ambitiösa och strukturerade sätt att arbeta för att öka andelen inköp av ekologiska livsmedel.

Miljöstyrningsrådet har utsett Lunds kommun till vinnare av 2010 års pris Utmärkt Grön Upphandlare. Miljöstyrningsrådet motiverar sitt val enligt följande:

”Årets vinnare av Miljöstyrningsrådets pris Utmärkt Grön Upphandlare är en kommun som på ett ambitiöst och trovärdigt sätt arbetat för att öka andelen ekologiska livsmedel som köps in. Kommunen har arbetat med detta i tio år, och det finns en tydlig målsättning i såväl politiska policybeslut som i upphandlarnas arbete att hela tiden öka andelen ekologiska livsmedel. Det strukturerade arbete som gjorts på upphandlingsenheten har lett till att ekologiska livsmedel har ökat i andel från 3 % till 34 % på sex år. Målsättningen är att 40 % ska vara ekologiskt fram till år 2012. Årets pris till Utmärkt Grön Upphandlare tilldelas Lunds kommun för dess framgångsrika arbete med att miljöanpassa inköpen av livsmedel.”

- Det här har Lund arbetat länge och målmedvetet med. Vi har en stor bredd i vårt arbete och många är mycket aktiva och engagerade i dessa frågor. Det är därför glädjande att Lunds kommun får den här utmärkelsen. Det kommer att stimulera vårt arbete ytterligare, säger Lars Bergwall, (C), ordförande i kommunstyrelsens miljö och hälsoutskott.

Priset delas ut av jordbruksminister Eskil Erlandsson den 17 mars i Stockholm i samband med konferensen Grön Upphandling.

För ytterligare information eller kommentarer, kontakta:

Lars Bergwall (C), ordförande i kommunstyrelsens miljö- och hälsoutskott, tfn: 0706 – 97 70 75 eller 046 – 20 94 80

Karin Loodberg, chef för avdelningen för miljöstrategi, folkhälsa och säkerhet, Lunds kommun, tfn: 046 – 35 58 40

Olle Normark, upphandlare, upphandlingsenheten, Lunds kommun, tfn: 046 – 35 50 26

För att läsa mer om Miljöstyrningsrådet och priset, besök: www.msr.se