Lunds kommun går med överskott 2023

Lunds kommun går med överskott 2023

Resultatet för Lunds kommun är bättre än förväntat och slutar på 187 miljoner kronor. Det är 211 miljoner bättre än planerad budget.

– Ekonomisk hushållning är alltid viktigt, men att vi kan visa upp ett såhär starkt resultat i ekonomiskt utmanande tider är ett styrkebesked för Lunds kommun. Detta kan vi dessutom samtidigt som vi gör stora satsningar på att stärka välfärden, inte minst genom att öka lärartätheten i skolan, säger Anders Almgren (S), kommunstyrelsens ordförande.

Med anledning av omvärldsläget, behoven i välfärdssektorn och de rådande ekonomiska prognoserna för lågkonjunkturen valde Lunds kommun att frångå sitt överskottsmål om två procent. Det positiva resultatet förklaras främst av högre skatteintäkter till följd av en bättre arbetsmarknad än tidigare prognoser och att kostnaderna blivit lägre efter att kommunen har valt att återansluta sig till det nya reningsverket i Malmö, Sjölundaverket. Det positiva resultatet bidrar till att Lunds kommun klarar sitt ursprungliga överskottsmål om två procent.

– Fokus för 2023 års budget har varit att bibehålla kärnverksamhetens förmåga att ge service till lundaborna trots ett utmanande läge. Det har vi arbetat för att åstadkomma genom att den politiska riktningen ligger fast och genom en ansvarsfull ekonomiska planering med lundabon i fokus, säger Christoffer Nilsson, kommundirektör.

Utmanande läge fortsätter att påverka ekonomin

Både den utmanande samhällsekonomiska utvecklingen och befolkningsutvecklingen med färre barn och fler äldre fortsätter att påverka kommunens ekonomi. Nämnderna visar sammanlagt ett negativt resultat om minus 46 miljoner kronor. För att hantera de utmaningar som det ekonomiskt ansträngda året medförde, har nämnderna genomfört åtgärder för att minska underskottet. Lågkonjunkturen påverkar byggnadsnämndens intäkter, förskoleverksamheten har behövt ställa om till följd av lägre elevantal, ett ökat inflöde till socialtjänsten medför högre kostnader än tidigare och äldreomsorgen har behövt planera inför framtida behov.

Kultur- och fritidsnämnden, utbildningsnämnden och arbetsmarknads- och socialnämnden visar större underskott till följd av otillräckliga budgetar för fritidsanläggningar, särskilt stöd för fristående skolor samt försörjningsstöd. Nämnderna kompenseras genom att dessa budgetposter justerats inför kommande budgetår.

Investeringsvolymen för kommunens investeringar uppgick till 902 miljoner kronor vilket är 288 miljoner lägre än budget. Ett lägre utfall än budget förklaras av att projekt har senarelagts. Detta får en positiv effekt genom att nettolåneskulden inte ökat i samma takt som planerats.

FAKTA

• Lunds kommun följer upp hur det går med både verksamhet, medarbetare och ekonomi flera gånger under året.
    • Fyra månadsrapporter per år görs. Alla förvaltningar rapporterar ekonomiskt resultat i februari, maj, oktober och november, samt eventuella åtgärder för att bidra till en budget i balans.
    • Två delårsrapporter per år fastställs i respektive nämnd/styrelse den 30 april samt den 31 augusti, och slutligen i kommunfullmäktige.
    • Vid årets slut följs budgeten upp i Lund kommuns årsredovisning tillsammans med händelser av betydelse för året, avstämning rörande bedömning av måluppfyllelse inklusive status för särskilda uppdrag samt väsentliga nedslag i personalredovisningen. Den granskas av våra revisorer och behandlas i kommunfullmäktige i april.

För mer information, vänligen kontakta:

Anders Almgren (S), kommunstyrelsens ordförande, e-post: anders.almgren@lund.se, telefon: 070-847 88 17

Christoffer Nilsson, kommundirektör i Lunds kommun, e-post: christoffer.nilsson@lund.se, telefon: 072-223 11 41