Lunds kommun i Almedalen 2018

Lunds kommun i Almedalen 2018

För nionde året medverkar Lunds kommun i Öresundshuset i Almedalen. Framtidens cykelstäder, hållbar stadsutveckling i hela kommunen, hur vi kan underlätta för lärande och välmående i framtidens skolor och god äldreomsorg är några av de frågor som Lunds kommun lyfter under veckan.

Tillsammans med Malmö stad och Region Skåne öppnar Lunds kommun för nionde året i rad, dörrarna till Öresundshuset i Almedalen söndagen den 1 juli.

- Almedalsveckan är en viktig arena för oss att påverka. Vi åker till Almedalen med en tydlig dagordning att väcka debatt om några av de områden som är viktiga inte bara för Lunds kommuns utveckling, utan hela landets. Genom Öresundshuset skapar vi tillsammans med Region Skåne och Malmö stad dessutom en viktig plattform för hela Öresundsregionen att synas och höras i en nationell kontext, säger Anders Almgren (S), kommunstyrelsens ordförande.

I Öresundshuset genomförs ett 50-tal arrangemang under veckan, varav fyra är gemensamma frukostseminarier. I år i kommer de i form av samtal med Johan Wester som samtalsledare under vinjetten ”Morgenmad”.

- Öresundshuset är en fantastisk arena för Lunds kommun att visa upp sig på. Intresset och antalet besökare brukar vara stort varje år. Dessutom har vi möjligheten att tillsammans med övriga partners visa omvärlden hur viktig Öresundsregionen är. Vi skåningar kan aldrig ta för givet att övriga Sverige förstår det, säger Christer Wallin (M), 2. vice ordförande i kommunstyrelsen.

Utöver det gemensamma programmet genomför Lunds kommun tre egna seminarier under veckan och ett i samarbete med Skanska. En nyhet för i år är att Lunds kommun bjuder in lundaborna att vara med och påverka vilka frågor som Lunds politiker och tjänstepersoner ska ta upp i Almedalen. På lund.se/almedalen och under #lundfrågar i sociala medier finns möjlighet för vem som helst att bidra med frågeställningar till delegationen på plats.

Lunds kommuns seminarier:
Så ska framtidens cykelstad utformas - hur går vi vidare för att flera ska välja cykeln? http://program.almedalsveckan.info/event/user-view/50702

Hur kan hjärnforskning bidra till framtidens skolbyggen? - Få hjärnkoll med 10 viktiga faktorer http://program.almedalsveckan.info/event/user-view/51968

Hur ska kraft och engagemang på landsbygden tas till vara när smarta staden växer? http://program.almedalsveckan.info/event/user-view/51962

God äldreomsorg i framtiden – hur når vi dit? http://program.almedalsveckan.info/event/user-view/51941

Samtliga seminarier teckentolkas och direktsänds på webben. Seminarierna kan ses live och i efterhand här: http://www.facebook.com/oresundshuset

Fakta:

Den politiska delegationen utgörs av sju personer samt två politiska sekreterare. Utöver det tillkommer tre tjänstepersoner som arbetar med det praktiska samarbetet i Öresundshuset, samt ytterligare några tjänstepersoner som deltar i olika paneler och seminarier under veckan.

Den totala budgeten för resor, boende samt samarbetet i Öresundshuset uppgår till 700 000 kronor, enligt beslut från kommunstyrelsen.

Mer information:http://www.lund.se/almedalen

Kontakt: Anders Almgren (S), kommunstyrelsens ordförande, anders.almgren@lund.se, 070 847 88 17
Christer Wallin (M), oppositionsråd, christer.wallin@lund.se, 070 943 27 27