Lunds kommun kan ta över Stadshallen redan i januari 2025

Lunds kommun kan ta över Stadshallen redan i januari 2025

Lunds kommun kan ta över driften av Stadshallen redan nästa år. Nuvarande aktör, Altitude Meetings, har skickat in ansökan om att säga upp hyresavtalet i förtid. Slutligt besked fattas av kommunstyrelsen den 10 april.

Sedan Stadshallen invigdes 2022 har Altitude Meetings drivit konferensverksamheten på plan 2 och skött driften av de öppna publika ytorna på plan 1, som kallas Vardagsrummet. I februari beslutade kommunstyrelsen att Lunds kommun skulle ta över driften av Stadshallen från och med 2026. Men övertagandet ser nu ut att ske ett år tidigare än planerat. Altitude Meetings har i dag sagt upp sitt hyresavtal med Lunds kommun och samtidigt begärt att kommunen säger upp det tjänstekoncessionsavtal och nyttjanderättsavtal* som styr driften av lokalerna och reglerar kommunens möjlighet att bedriva verksamhet i lokalerna. Beslut om att avsluta dessa avtal i förtid tas upp av kommunstyrelsen den 10 april.

– Beskedet från Altitude Meetings att de önskar avsluta sitt åtagande med driften av Stadshallen redan från det kommande årsskiftet är mycket tråkigt. De har gjort ett bra jobb med återöppnandet av Stadshallen och vi hade önskat att de skulle vara kvar hela kontraktstiden. Nu vidtar ett arbete för att möjliggöra en tidigare verksamhetsövergång, säger Sebastian Jaktling (S), ordförande i kultur- och fritidsnämnden.

Överlämning planeras under året

Altitude Meetings önskar att lämna Stadshallen som hyresgäst den siste december 2024 och lämnar då också sitt uppdrag att sköta driften av Vardagsrummet.

– Eftersom Lunds kommun bestämt sig för att själv driva Stadshallen, är detta det naturliga beslutet för oss. Vi är stolta över vad vi åstadkommit i Stadshallen, men det blir omöjligt för oss att utveckla saker framåt när vi ändå inte ska vara kvar i huset. Då är det bättre att Lunds kommun redan nu börjar bygga för framtiden, säger Yasemin Arhan Modéer, vd på Altitude Meetings.

Under tiden fram till december 2024 kommer Altitude Meetings successivt att lämna över till Lunds kommun.

– Vi vill bygga vidare på det som Altitude Meetings framgångsrikt byggt upp sedan Stadshallen öppnade igen, och kommer att ha stort fokus på att fylla huset med ett brett kulturutbud för lundaborna, säger Mårthen Mirza, kulturchef i Lunds kommun.

För mer information, vänligen kontakta:

Sebastian Jaktling, ordförande i kultur- och fritidsnämnden, telefon: 073-448 58 82, e-post: sebastian.jaktling@lund.se

Yasemin Arhan Modéer, vd Altitude Meetings, telefon: 070-992 80 48, e-post: yasemin@altitudemeetings.se

Mårthen Mirza, kulturchef Lunds kommun, telefon: 073-448 59 88, e-post: marthen.mirza@lund.se

* Tjänstekoncessionsavtalet innebär att Lunds kommun och Altitude Meetings har slutit avtal om att Altitude Meetings ska ansvara för drift och utveckling av Stadshallen. Avtalet har föregåtts av en offentlig upphandling.

Nyttjanderättsavtalet har i sin tur slutits mellan Lunds kommun och Altitude i syfte att reglera Lunds kommuns möjligheter att bedriva verksamhet i Stadshallen trots att drift och utveckling lagts på Altitude Meetings.