​Lunds kommun säger ja till spårvägsavtal

​Lunds kommun säger ja till spårvägsavtal

Nu är det klart att spårvagnarna kan börja rulla i Lund 2019. På ett extrainsatt kommunstyrelsemöte idag, onsdag, klubbade Lunds kommun igenom genomförandeavtalet med Region Skåne.

-Spårvägen är mycket viktig för Lunds fortsatta utveckling. Nu knyter vi med modern kollektivtrafik samman Lund C, universitetssjukhuset, LTH, Ideon, Brunnhög samt ESS och Max IV med varandra, säger Anders Almgren (S), kommunstyrelsens ordförande i Lund.

Genomförandeavtalet antogs den 20 juni av Region Skåne och nu har även Lunds kommun gett klartecken. Med siffrorna 11 mot 2 röstades förslaget om att skriva på avtalet igenom i kommunen. Avtalet tydliggör ansvarsfördelningen och de ekonomiska åtagandena mellan kommunen och regionen.

I och med att genomförandeavtalet nu är godkänt så har alla de beslut som behövs för att genomföra projektet fattats, och själva bygget kan komma igång med en målsätning är trafikstart i september 2019.

-Dagens beslut är en avgörande milstolpe i förverkligandet av spårväg i Lund. Det senaste halvåret har mycket hänt. Vi tagit investeringsbeslut, lyckats få staten att bidra med över 370 miljoner kronor i medfinansiering, samt upphandlat entreprenör. Efter att vi nu har ett avtal med Region Skåne på plats så börjar byggandet senare i höst, avslutar Anders Almgren.

Kontakt:
Anders Almgren (S), kommunstyrelsens ordförande Lunds kommun, 0708 478 817

I mötet mellan idéer och handlingskraft skapas framtidens Lund. Här kan du vara dig själv och utvecklas tillsammans med andra.

Lund – idéernas stad är med 115 000 invånare Sveriges tolfte största stad.