Lunds kommuns nämndshandlingar blir mer tillgängliga

Snabbare och enklare att komma åt var du än är någonstans. Det är målet när Lunds kommun genomför en digitalisering av nämndsarbetet. Onsdagen den 1 juni 2011 håller kommunstyrelsen sitt första sammanträde med läsplattor som arbetsredskap.

Under våren har kommunstyrelsens arbetsutskott testat nya digitala rutiner, funktionalitet och teknik genom att ha papperslösa sammanträden. Digitala läsplattor har köpts in till arbetsutskottets ledamöter och utvärdering av användbarheten har skett löpande.

Den 1 juni är det dags för kommunstyrelsen att hålla sitt första delvis digitala sammanträde. Även här kommer läsplattor att användas som arbetsredskap. Fungerar allt väl kommer arbetssättet med digitaliserade möteshandlingar sedan att införas stegvis för alla kommunens nämnder.

Målet är att all pappershantering skall vara avskaffad till årsskiftet 2011/2012. Istället ska de förtroendevalda själva kunna hämta elektroniska dokument och möteshandlingar digitalt, på nätet.

- Med digitaliserade nämndshandlingar kan man som förtroendevald alltid ha tillgång till sina möteshandlingar. Det gör arbetet betydligt smidigare. Att digitalisera nämnderna är ett led i att överhuvudtaget göra politisk information mer lättillgänglig. Det ska på sikt bli enklare för alla intresserade att söka och följa politiska beslut på webben, säger kommunstyrelsens ordförande Mats Helmfrid (M).

Digitala, elektroniska möteshandlingar sparar förutom tid också såväl miljö som pengar. Enbart för kommunstyrelsen innebär en övergång från handlingar på papper till elektroniska handlingar en besparing på närmare en miljon kronor under en mandatperiod. Lunds kommun har tolv nämnder totalt, vilket innebär att besparingen på papper, porto och administrativa kostnader blir stor över tid.

För mer information, kontakta:

Mats Helmfrid (M), kommunstyrelsens ordförande, tfn: 0707-34 77 67

Pontus Gunnarsson, administrativ chef, tfn: 046-35 59 26