LunnaKöttbullar, gräddsås och potatis

Tisdagen den 18 oktober 2011 serveras LunnaKöttbullar, gräddsås och potatis till skollunch i Lunds kommun. LunnaKöttbullen består av KRAV-märkt naturbetes-nötkött från KC-Ranch i Revinge och är tillagad enligt SärNär-konceptet* av Procordia i Eslöv.

- LunnaKöttbullen har tillkommit som ett resultat av dialog och samarbete mellan Lunds kommun, den lokala köttproducenten KC-Ranch och livsmedelföretaget Procordia i Eslöv. LunnaKöttbullen förenar kommunens intresse för ekologisk mat, god kvalité och spårbarhet. Det har varit självklart för oss att vi bara ville använda rent kött och inte ha några tillsatser. Denna satsning ligger i linje med vårt arbete för hållbar utveckling, säger kostchef Gertrud Sonesson.

- Att djuren har det bra och alltid får vistas ute är viktigt för oss. Att det kött som kommer från oss är KRAV-märkt naturbeteskött innebär att djuren slipper långa transporter till slakt. Köttet transporteras sedan inte heller några längre sträckor. Vår förhoppning med närproducerat kött är att barnen får en relation till maten och dess ursprung, säger Kerstin Dahlgren vid KC-Ranch.

- För oss på Procordia känns detta som en värdefull och lyckosam satsning som ligger helt i linje med hur vi vill ta vårt ansvar för mat, människor och miljö. Vi vill bidra i utvecklingen av svensk skolmat i riktning mot ökad matglädje – här är ett bra exempel på god lokalproducerad mat med högt näringsinnehåll som håller hög kvalitet som är bra för våra skolbarn, kommenterar Karin Nordgren, skolmatsombudsman för Kostakademin och ansvarig för att driva kundanpassad affärsutveckling för Procordia.

LunnaKöttbullar serveras den 18 oktober i de skolor i Lunds kommun som Måltidsservice levererar mat till.

Lunnaköttbullen vinnande förslag

En jury bestående av representanter för Lunds kommuns Måltidsservice, KC-Ranch samt Procordia har utsett LunnaKöttbullen till vinnande namn efter en tävling som genomfördes bland skolelever i samband med provsmakning i våras. Ordet “Lunna” är det skånska talspråksuttrycket för Lund och anspelas på domkyrkotornen som i folkmun kallas “Lunna pågar” samt på Margretedals fyra nya hus som kallas “Lunna töser”.

Två klasser lämnade in vinnande namnförslag: gruppen Fjärilarna i årskurs 2 i Häckeberga skola i Genarp, och klass 9A på Järnåkraskolan i Lund.

Studiebesök i pris

Gruppen Fjärilarna i årskurs 2 i Häckeberga skola tilldelas ett studiebesök på KC Ranch för sitt vinnande förslag. Under studiebesöket kommer eleverna att få klappa gårdens hushållsko och ta del av hur korna tillsammans med bonden har skapat det landskap vi uppskattar mest - hagen. Därefter kommer barnen att få vara med vid utfodringen av en grupp djur.

För klass 9A på Järnåkraskolan blir priset att besöka Procordia i Eslöv under en dag. De får lära om innovationsprocessen, följa tillagningsprocessen i anläggningen och under ledning av kocken och måltidsutvecklaren Brian Mårtensen delta i en workshop kring mat och dryck.

För mer information om LunnaKöttbullen, kontakta:

Justina Smakowski, kvalitets- och utvecklingsledare, Lunds kommun, tfn: 046-35 57 44

Kerstin Dahlgren, KC-Ranch, tfn: 070-305 31 90

Cecilia Sjöholm, kommunikationschef, Procordia, 0765-38 55 34

För att komma i kontakt med vinnande klass, kontakta:

Gruppen Fjärilarna, klass 2, Häckeberga skola: klassföreståndare Åsa Holmgren, tfn: 046-35 72 94

Klass 9A, Järnåkraskolan: klassföreståndare Charlotte Franck, 046-35 72 09.

FAKTA SärNär*

SärNär är en kvalitetsstämpel som står för livsmedel med särskilda näringsändamål och som endast får användas på produkter som är anmälda till Livsmedelsveket. Procordia har byggt en separat fabrik i Eslöv för tillagning av SärNär-märkt mat och dryck. Här hanteras varken gluten, laktos, mjölkprotein, sojaprotein eller äggprotein. Läs mer om SärNär: www.slv.se samt på www.procordiafood.se