Minskade koldioxidutsläpp i Lund med EU-projektet Cityfied

Minskade koldioxidutsläpp i Lund med EU-projektet Cityfied

30 procents energiminskning i bostäder på Linero. Det är ett av målen med det nya EU-projektet Cityfied som Lunds kommun driver tillsammans med Lunds Kommuns Fastighetsbolag AB (LKF), Kraftringen och IVL Svenska Miljöinstitutet.

Nu har projektet Cityfied dragit igång i Lund. 70-talsområdet Linero ska rustas upp med mer miljövänliga bostäder.

- Vi ska energieffektivisera befintliga bostäder på ett nyare och mer ambitiöst sätt än vad man brukar göra vid renoveringar. Vi ska också minska koldioxidutsläppen från energisystemet kring bostäderna, säger Håkan Ekelund, VD för LKF.

Projektet är just nu inne i en utredningsfas där olika åtgärder undersöks och bedöms. Därefter ska renovering genomföras i ett pilothus som sedan utvärderas innan resten av husen upprustas.
Bland annat ska solceller installeras, fjärrvärmenätet förbättras och elnätet uppgraderas. Totalt är det 500 lägenheter som ska energieffektiviseras inom ramen för projektet. Målet är att husen ska använda 30 procent mindre energi samt att fjärrvärmen ska bli 98 procent fossilfri.

- Vi ser stora miljövinster med det här projektet där vi kommer att lära oss ännu mer om hur man gör för att energieffektivisera bostäder och energisystem på ett kostnadseffektivt sätt, säger Anna Jarnehammar, enhetschef på IVL Svenska Miljöinstitutet.

Cityfied i Lund har beviljats nästan 50 miljoner kronor i EU-bidrag och är en del av ett större EU-projekt för energieffektivisering, där aktörer även i Spanien, Turkiet, Belgien och Tyskland ingår. Projektet startade i april och pågår under en femårsperiod.

- Framtiden kan tyckas avlägsen, men faktum är att den är precis runt hörnet. Om resurserna ska räcka till alla måste vi hitta nya energilösningar och konsumera smartare. I ett EU-projekt kan vi samarbeta på flera nivåer för att göra detta – både lokalt och med andra länder. För Kraftringen är det viktigt att använda denna möjlighet, säger Anders Möller, områdeschef Affärs- och produktutveckling på Kraftringen.

- All den lärdom vi får av projektet här i Lund för vi vidare till våra samarbetsparter som i sin tur också delar med sig av viktig kunskap till oss. Det blir ett viktigt kunskapsutbyte som sedan kan spridas i övriga Sverige och Europa så att fler kommuner kan uppnå samma resultat, säger Markus Paulsson, energistrateg i Lunds kommun och projektledare för Cityfied i Lund.

Kontakt:

Markus Paulsson, energistrateg Lunds kommun och projektledare för Cityfied i Lund, 046-35 53 36, 0734-485714, markus.paulsson@lund.se
Anna Jarnehammar
, enhetschef, IVL Svenska Miljöinstitutet, 0859856376, Anna.jarnehammar@ivl.se