Nerdy by Nerds på the Creative Plot öppnar Europas första butiksfabrik i centrala Malmö.

Nerdy by Nerds öppnar Europas första butiksfabrik i centrala Malmö.

Efter överenskommelse med det centrala varuhuset Mobilia i Malmö öppnar nu jeanstillverkaren Nerdy by Nerds sin första butik. Butiken ska enligt tidigare planer utformas som en butiksfabrik, där hälften av lokalen motsvarar butik och den andra hälften utnyttjas som fabriksgolv.

I och med invigningen välkomnar Nerdy by Nerds kunder till att komma och beställa jeans som sedan sys i fabriksdelen, fullt synligt bakom en stor glasvägg. Tanken är att kunden ska kunna se och känna in den atmosfär som finns runt jeansproduktionen.

Nerdy by Nerds har sedan starten 2010 planerat att öppna en butiksfabrik, som nu blir den första av sitt slag i Europa. I samband med invigning tar jeansproducenterna ett stort steg mot att fullgöra affärskonceptet Nerdy by Nerds.

”Mobilias lokaler har sedan länge utnyttjats av gamla textilfabriker, vilket gör det självklart för oss att öppna vår butik här. Vi använder till och med byggnadens gamla fönster för att bygga vår glasvägg, så det känns skönt att ta med lite av lokalernas egna ursprung till vår egen verksamhet” säger Peter Arneryd, medgrundare till Nerdy by Nerds.

Mer om Nerdy by Nerds kan läsas på http://nerdybynerds.com/

Nerdy by Nerds är ett av företagen i The Creative Plot som är en inkubator för kulturella och kreativa näringar på Ideon Innovation i Lund. The Creative Plot är ett initiativ från Lunds Kommun, Kultur och Näringsliv.

The Creative Plot tittar på innovativa affärsmodeller och verktyg som ska göra det enklare och snabbare för entreprenörer att nå marknaden, både nationellt och internationellt.

”Vi för löpande samtal med aktörer inom modebranschen. bl.a. den nationella modeinkubatorn i Borås (Modeink) och Association of Swedish Fashion Brands (ASFB) i Stockholm. Målet är att tillsammans skapa expansionskraft inom svenskt mode. Nära samarbete på lokal nivå är en viktig framgångsfaktor och just när det gäller Nerdy by Nerds har vi ett givande samarbete med både Tillväxt Malmö och Media Evolution, säger Lars Mattiasson på The Creative Plot.

Mer om The Creative Plot kan läsas på www.thecreativeplot.se

Den svenska modebranschen omsätter idag 206 miljarder enligt en rapport publicerad av Modeink, ASFB och Vinnova.

Kontakt The Creative Plot:
Lars Mattiasson
lm@ideoninnovation.se
+16 (0)766-10 95 73

För högupplösta bilder och mer material kring NBN
Kontakt Nerdy By Nerds:
Peter Arneryd