NEXT BIG THING - Claudio Gubitosi på exklusivt besök i Lund  den 18 november kring Giffoni Experience och Giffoni Innovation Hub.

NEXT BIG THING - Claudio Gubitosi på exklusivt besök i Lund den 18 november kring Giffoni Experience och Giffoni Innovation Hub.

Som 17-åring bestämde sig Claudio Gubitosi för att starta en filmfestival. Idag är Giffoni Experience en av världens ledande barn och ungdoms festivaler.

Den 18 november är grundaren Claudio Gubitosi på exklusivt besök i Lund för att berätta om sin spännande entreprenörsresa och framtida satsningarna för barn och ungdom inom multimedia.

Filmfestivalen Giffoni Experience är inne på säsong 47 och expanderar nu till en internationell multimedia hub, Giffoni Multimedia Valley. Anläggningen i Giffoni i Region Campania i Italien kommer bla. att innehålla film museum, bibliotek, biografer, studios och ett campus för 500 personer. Idag har Giffoni Experience utvidgats till att omfatta festivaler i Qatar, Makedonien, Albanien, Brasilien, Georgien och Turkiet. I alla dessa unika festivaler består juryn av barn och ungdomar.

Giffoni Innovation Hub har också utvecklats till en kraftfull nod för utveckling inom digitalisering, design och kutlurella och kreativa näringar.

Den 18 november hålls ett exklusivt seminarie med Claudio Gubitosi och Luca Teasaro.
NEXT BIG THING – The Giffoni experience.
Seminariet hålls på engelska och ger oss möjlighet att ta del av såväl entreprenörshistorian kring Giffoni som hur man arbetar med vår mest strategiska resurs inför framtiden, barn och unga.
Under eftermiddagen finns tid för exklusiva intervjuer med Claudio Gubitosi och Luca Tesauro, CEO för Giffoni Innovation Hub.

"En framtid utan unga, kultur och innovation känns rätt tråkigt, vi tycker därför det är roligt med ett samarbete med Giffoni där de unga är motorn och avgörande för verksamheten." Säger Christian Tellin ansvarig för Creative Plot unga.

Besöket är en del av arbetet kring entreprenörskap, kultur, innovation och internationell samverkan och ligger kopplat till The Creative Plot, Barcamper, Future by Lund och Ideon Innovation.

"Det här som första steget på ett spännande samarbete där vi tillsammans kan designa och utveckla innovativa lösningar, strategier och format inom konst, media, kultur och den digitala sektorn. Giffoni Experience har 46 års erfarenhet från innovationsarbete inom kultur och kreativa näringar så jag kan inte tänka mig en mer spännande samarbetspartner" säger Lars Mattiasson initiativtagare och projekt ansvarig på The Creative Plot

Föreläsningen kommer att hållas på italienska, direkt översatt till engelska av en tolk.

Tid: 18 november 13:00-15:00
Plats: Ideon Science Park, Agora huset, Scheelevägen 15, Lund

För mer information:

Lars Mattiasson, (The Creative Plot, Barcamper ) 0766-109573
Christian Tellin (The Creative Plot Unga) Christian.tellin@lund.se

I mötet mellan idéer och handlingskraft skapas framtidens Lund. Här kan du vara dig själv och utvecklas tillsammans med andra.

Lund – idéernas stad är med 117 000 invånare Sveriges tolfte största stad.