Nu invigs Vegalyckan - med skolbarn och studenter i samma hus

Nu invigs Vegalyckan - med skolbarn och studenter i samma hus

Exakt på dagen två år efter första spadtaget (se bilden) blir det nu en festlig invigning av Vegalyckan. I huset som byggts i ett samarbete mellan Lundafastigheter på Lunds kommun och AF Bostäder, får 260 barn och 170 studenter plats.Skolbarnen har varit på plats sedan terminsstarten och studenterna har precis flyttat in. Fredag den 20 november kl12 sker den högtidliga invigningen av kommunalrådet Anders Almgren på scenen mellan matsalen och ”kullen” i parken.

-Vi har utnyttjat markytan effektivt och det skapar förtätning och stadsutveckling i bästa kombination säger Pål Svensson, servicedirektör på kommunen. Det är också stora poänger med att byggnaden fylls av liv och rörelse dygnet runt, det skapar en trygg miljö för de som vistas och bor där, fortsätter han.

Vegalyckan är ett aktivhus med höga miljömål och är bland annat är utrustat med fjärrvärme, solfångare, värmepump och återvinning av ventilationen. Kostnaden för bygget beräknas till 200 miljoner kronor.

Vegalyckan ligger längs Råbyvägen, direkt söder om Studentlyckan. I markplan en grundskola för 260 elever i de sammanslagna Lilla Järnåkraskolan och Vegaskolan, på de övriga våningarna 110 studentlägenheter fördelade mellan pentryrum och parlägenheter.

-Vi vet att ett bra läge är mycket viktigt för våra hyresgäster och genom att utnyttja marken kreativt så kan vi nu erbjuda nästan 170 studenter ett prisvärt boende i en mycket attraktiv miljö säger Henrik Krantz, VD för AF Bostäder.

Det är Lunds kommun och AF Bostäder som gemensamt bjuder in till festligheterna.

AF Bostäder är ett av Sveriges största studentbostadsföretag med 6 000 bostäder i centrala Lund. Vår uppgift är att äga och förvalta byggnader avsedda som billiga och ändamålsenliga bostäder åt aktiva studenter, idag och imorgon. Det gör vi genom att vara ständigt nytänkande, miljömedvetna och genom att hålla en hög servicenivå. Och just det, vi älskar våra kunder.

I mötet mellan idéer och handlingskraft skapas framtidens Lund. Här kan du vara dig själv och utvecklas tillsammans med andra.

Lund – idéernas stad är med 115 000 invånare Sveriges tolfte största stad.